מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

הכל כימיה - ניתוח מאמרים מדעיים מעובדים

7/06/2015
הגדל

קישור לאתר הספר

 

פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ וליאורה סער, המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים, הטכניון.
ראש הפרוייקט: פרופ´ יהודית דורי, המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים, הטכניון.

רקע
בעידן של חידושים מדעיים וטכנולוגיים, תקשורת מדעית היא מיומנות חיונית לכלל האזרחים. אחד מכלי הלמידה והתקשורת החשובים הוא יכולת הקריאה וההבנה של טקסטים העוסקים בנושאים מדעיים.
כיום מקובלת הגישה הרואה בתהליך הקריאה מיומנות מורכבת. הקריאה היא תהליך פעיל הדורש הבנה מעמיקה ומערב הבניה של ידע חדש וקישורו לידע קודם על ידי יצירת משמעויות חדשות. לצורך משימה מורכבת זו נדרשים הדרכה ואימון מתאימים.
לימוד מקצוע הכימיה מלווה לעיתים בקשיים ייחודיים עקב הצורך בחשיבה מופשטת ומעבר בין ארבע רמות הבנה שונות - הרמה המאקרוסקופית, הרמה המיקרוסקופית, רמת הסמל ורמת התהליך. מכאן שקיים צורך במערך למידה ייחודי שמאפשר קריאה וניתוח של מאמרים מדעיים מעובדים העוסקים בכימיה. מאמרים אילו יאפשרו לתלמידים לקשר את המושגים והתיאוריות שלמדו בשיעורי הכימיה לתופעות, אירועים ובעיות מחיי היום-יום כי הרי בעולם הסובב אותנו - הכל כימיה.

רציונל וארגון המבנית
המבנית: "הכל כימיה - ניתוח מאמרים מדעיים מעובדים" הינה ייחודית בכך שהיא מיועדת להוראה במהלך לימודי הכימיה לפי בחירת המורה ובהתאם לרצף הלימודי בכיתה. המבנית כוללת מערך של מאמרים מדעיים מעובדים, המתמקדים בנושאים, תופעות ומושגים כימיים המתאימים לנושאי הלימוד בכימיה.
כל המאמרים ממופים בהתאם לקריטריונים ברורים הן של המאמר והן של הפעילות המלווה אותו. המורה יכול לבחור מאמר מתאים לכיתתו בהתאם לארבעת הקריטריונים הבאים:
הנושא הלימודי המוצג/מודגש במאמר;
רמת הקושי של המאמר;
רמת הקושי של הפעילות המלווה;
מידת הבין-תחומיות במאמר ובפעילויות המלוות.
כמו כן המורה יוכל לבחור דרכים שונות לשילוב קריאת המאמרים בכיתה לפי מועדי הפעילות ודרכי העבודה. כמו כן, מוצעות לתלמידים אסטרטגיות לקריאת והבנת מאמר באמצעות שאלות מנחות.

מפיץ הספר הוא: הוצאת יסוד 

החופר 34 חולון

טל: 03-5587990

דרג את הכתבהדירוג כתבה הכל כימיה - ניתוח מאמרים מדעיים מעובדים: כוכב 1
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
1 מדרגים
עבור לתוכן העמוד