מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

הוצע לראשונה דלק המכיל עופרת טטרה-אתילית

4/02/2015
הגדל

ב-2 פברואר 1923 הוצע לראשונה דלק המכיל עופרת טטרה-אתילית.

שריפה מוקדמת הייתה מאז ומתמיד אחת הבעיות של דלק למכוניות, דבר הגורם לכך שחלק מן הדלק מתלקח באופן עצמאי בגלל הלחץ הגבוה והטמפרטורה הגבוהה בתא השריפה. שריפה מוקדמת גורמת לעלייה מהירה מאוד של הלחץ בצילינדר בגלל מהירות ההתפשטות של הלהבה. הדבר גורם לבלאי גבוה של מנגנון הארכובה – עד כדי יצירת חור בבוכנה, הפסדי חום והפרעות בפעולת המנוע.

היחידה למדידת איכות הבנזין מבחינת עמידותו לשריפה מוקדמת היא "מספר האוקטן". לפי ההגדרה, מספר האוקטן של איזו-אוקטאן מוגדר כמאה וזה של מ-בוטאן כאפס.

ב-1 פברואר, 1923 הוצע למכירה בפעם הראשונה דלק למכוניות שאליו הוספה עופרת טטרה-אתילית,

 Pb(CH3CH2)4. האדם שגילה את העופרת הטטרה-אתילית היה תומאס מידג´לי (Thomas Midgley) שבדק כ-33,000 תרכובות שונות. את התרכובת הזו מסנתזים מתערובת של כלורואתאן ומסג של מתרן/עופרת:

4NaPb + 4CH3CH2Cl → (CH3CH2)4Pb + 4NaCl + 3Pb

למרות החסרונות הברורים של התגובה הזו לא נמצא לה מחליף במשך השנים. מאז שנות התשעים פסק השימוש בתוספי עופרת לדלק כמעט לגמרי, עקב התוצרים הרעילים (הנפלטים מן המפלט) וכיום משתמשים במכוניות בבנזין נטול עופרת. בעקבות מחקרים שהראו ירידה במנת המשכל כתוצאה מחשיפה לרמות סביבתיות גבוהות של עופרת נאסר השימוש בטטרה אתיל עופרת כתוסף לדלק במרבית מדינות העולם, לרבות במדינת ישראל
דרג את הכתבהדירוג כתבה הוצע לראשונה דלק המכיל עופרת טטרה-אתילית: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
עבור לתוכן העמוד