מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

קישור בין תאוריה לניסיון: השפעת התיאוריות האפיסטמולוגיות של התלמידים על העבודה שלהם במעבדה

9/05/2010
הגדל
מאת: רחלי הבדלה, גיא אשכנזי, המחלקה להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית בירושלים

פורסם:    Journal of Research in Science Teaching, 44: 1134-1159, 2007

תקציר המאמר

במחקר זה נבחנו תפיסות המדע של תלמידי כימיה שנה א´ ונבדקה ההתאמה עם הגישה שלהם לעבודה במדע. במאמר זה תוארים שלושה מקרים בפירוט: תלמיד שהביע גישה אמפריציסטית, תלמיד שהביע גישה ראציונאליסטי, ותלמיד שהביע גישה קונסטרוקטיביסטית. תיאוריה אפיטמולוגית קוהרנטית נבנתה עבור כל תלמיד, ע"י התחשבות בדרגות השונות של בטחון וודאות שהם נתנו לתיאוריה מול העדויות הנסיוניות במדע. תיאוריות אלה יכולות להסביר את ההבדל בין הגישה השונה של התלמידים להנה למעבדה ולכתיבת דו"ח המעבדה. ראינו כי בטחון יתר באחד מסוגי הידע המדעי מוביל לבלבול בקישור בין התיאוריה לעדויות הנסיוניות. הממצאים מציעים כי לתיאוריות האפיסטמולוגיות יש תפקיד מכריע בדרך בה התלמידים מבצעים את הקישור בין התיאוריה לעדויות הנסיוניות. בדיקת דו"חות מעבדה ע"פ העקרונות המתווים במאמר זה יכול לעזור באיתור העמדות של התמידים ובמתן משוב מותאם לתלמידים.

קריאת המאמר בפורמט word (באנגלית)

דרג את הכתבהדירוג כתבה קישור בין תאוריה לניסיון: השפעת התיאוריות האפיסטמולוגיות של התלמידים על העבודה שלהם במעבדה: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
עבור לתוכן העמוד