מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

בנימה אישית עם עבדאללה ח'לאילה

11/04/2016 11:59:05
עבדאללה ואשתו פאוזייה
עבדאללה ואשתו פאוזייה

עבדאללה נולד בסח'נין וגר שם כל חייו ואף למד שם בבית הספר היסודי. הוא למד בתיכון סנט ג'וזף אקליריקי בנצרת, סיים תואר ראשון בכימיה באוניברסיטת בר אילן ותואר שני בניהול משאבי טבע באוניברסיטת חיפה.

עבדאללה נשוי לפאוזייה, אב ל-4 ילדים וסבא ל-4 נכדים. בשנת 2006 זכה בפרס המורה המצטיין ע"ש ד"ר וירה מנדלר ז"ל.

מאז ומתמיד אני מלמד כימיה

עבדאללה, המלמד כבר 39 שנים באותו בית ספר תיכון ע"ש ג'מאל טרביה בסח'נין, מעיד על עצמו כי "כל הזמן לימדתי רק כימיה". כאשר סיים כיתה י"ב עודדו אותו אנשי חינוך בסח'נין ללמוד כימיה כי היה חוסר במורים ובמגמות למקצוע הכימיה במגזר הערבי. גם המועצה המקומית עודדה ונתנה לו מלגה בתנאי שיחזור ללמד בתיכון בסח'נין.

וכך היה.

רוב השניםשימש כמורה ומחנך בכיתות י"א ו-י"ב. בנוסף לסח'נין, לימד שנים בודדות כממלא מקום בבתיכון אורט ואדי סלאמה, תיכון אורט תרשיחא ותיכון נוטרדאם מעיליה. עבדאללה כבר שנים רבות עובד כמדריך מחוזי וארצי לכימיה והוא מוכר למורים רבים.

קשה לי לדמייןמדוע יש בתי ספר שאינם מלמדים כימיה

עבדאללה תופס את מקצוע הכימיה כבעל חשיבות גבוהה ביותר לכל תלמיד בתיכון. הוא מציין כי "אין ספק שמקצוע הכימיה הוא ייחודי. קודם כל אם אנו יושבים ביחד ויש הרמוניה ביננו אומרים כי יש ביננו כימיה. קשה לי לדמיין למה יש בתי ספר שאינם מלמדים כימיה. כימיה הנה בסיס להרבה מאוד מקצועות כמו המקצועות הרפואיים, ביולוגיה, מקצועות ההנדסה, מדעי המזון, מיקרו-אלקטרוניקה, וטרינריה, מדעי סביבה, גיאולוגיה ועוד. מי שרוצה ללמוד את אחד המקצועותהאלה יתקשה מאוד ללא בסיס ידעבכימיה מהתיכון. לדעתי כל התלמידים חייבים לרכוש ידע בסיסי בכימיה לפחות עד כיתה י'".

אי אפשר ללמד כימיה ללא מעבדה. זו הדרך לליבם של התלמידים

ניסויי מעבדה הם החלק האהוב במיוחד על עבדאללה והוא השקיע וממשיך להשקיע בביצוע ניסויים מעניינים לתלמידים. בתחילת דרכו לא הייתה מעבדה בבית הספר. באמצעות שיתוף פעולה עם הנהלת ביה"ס והמועצה המקומית, הצליח עבדאללה לקדם הקמת מעבדה מתאימה ומצוידת היטב בבית הספר. כשהוא מספר על ניסויים בכימיה ניכרת התלהבותו ודבקותו בנושא: "התלמידים אוהבים במיוחד את שיעורי המעבדה שבשבילם הם שיעורים לא שגרתיים, מעוררי סקרנות, מאתגרים ומקרבים אותם לחומר הנלמד בכיתה. אם הנושא בלתי רלוונטי לתלמיד יהיה קשה למשוך את תשומת לבו וכך יתקשה להבינו. אפשר לבחור במגוון שיטות במטרה להפוך את כל הנושאים לרלוונטיים. למשל: ניסויים, סיורים במיפעלים או במוזיאונים למדע, סרטונים ופעילויות מתאימות, הסבר תופעות מעניינות. כל אלה יוכלו להמחיש את החומר הנלמד ולקרבו לתלמידים, לעולמם ולסביבתם ולעורר את סקרנותם והתעניינותם וכך לגרום להם יותר מוטיבציה להתחבר לחומר הנלמד".

עבדאללה פיתח ניסויים רבים ומעניינים ואף פירסם אותם בעיתון על כימיה:

ניסוי הביצה המרקדת

הכנת דלק ארוז

תעלומה ופתרונה

ניסוי עם פחמן דו חמצני - סרטון

מזרקת האמוניה - סרטון

כל השתלמות היא השקעה משתלמת בסוף - לא רק במורה אלא גם בתלמיד ובחברה

עבדאללה מדגיש כי הוא מקפיד להשתלם לאורך כל דרכו המקצועית. כל שנה הוא משתתף בהשתלמויות שונות בהיקף ממוצע שבין 150 עד 200 שעות. עבדאללה מספר בגאווה: "אני מרגיש כייף להשתלם ולמרות שיש לי מעל ומעבר גמולי השתלמות אני נוהג להשתלם דרך קבע. אני אוהב מאוד להשתלם בטכניון ובמכון וייצמן (למרות שמכון וייצמן מרוחק מביתי כ- 150 קילומטר) כי בשני מוסדות אלה אני מרגיש כמו בבית ומרגיש נוח וכייף לי. כייף לי גם להיפגש בהשתלמויות עם עמיתים שלי למקצוע ואני נהנה מכל רגע בכל השתלמות שם. יש לציין כי הצוותים בשני מוסדות אלה תומכים מאוד במורי הכימיה. זכורות לי במיוחד ההשתלמויות במעבדות החקר אם רגילות או ממוחשבות. אבל אינני פוסל כל השתלמות כי 'לא על הלחם לבדו יחיה האדם'. אני מאמין שכל השתלמות היא השקעה משתלמת בסוף - לא רק במורה אלא גם בתלמיד ובחברה ותורמת למורה להתקדם מבחינה מקצועית. אני אוהב מאוד להשתלם בנושאים הקשורים במעבדות".

כולנו היינו מורים חדשים חסרי ניסיון וכל התחלת דרך אינה קלה

גם עכשו, אחרי שנים רבות של הוראה, עבדאללה לא שוכח את תחילת דרכו כמורה חדש בהוראת הכימיה. הוא מספר כי: "בהתחלת דרכי בהוראת הכימיה אני ומורי כימיה אחרים במגזר הערבי סבלנו מחוסר ספרים מתאימים בשפה הערבית. הסתמכנו בין היתר על ספרי הלימוד בשפה העברית. סבלתי מחוסר מעבדה בכימיה. לא היה מורה אחר שיעזור לי ולא היו אז מורים חונכים או מדריכים כמו היום. עבדאללה מנחה באהבה ובמסירות מורים חדשים רבים לאורך כל דרכו המקצועית. הוא אף משתתף זו השנה השנייה בקורס מורים חונכים לכימיה בטכניון. עבדאללה מבקש לפנות למורים החדשים: "כולנו היינו מורים חדשים חסרי ניסיון וכל התחלת דרך אינה קלה ולאסוגה בשושנים. אם אתם נתקלים בקשיים מסוימים אל תהססו להתייעץ עם המורים החונכים שלכם, או עם עמיתיכם למקצוע או המדריכים שלכם. תמיד יש כתובת לשאול או להתייעץ ואינכם לבד. ככל שתהיו יותר גמישים מבחינה זו דרככם להגיע להצלחה תהיה קצרה יותר. העיקר שיהיה לכם רצון עז להצליח. עם קצת סבלנות - הכל יסתדר".

עתיד הוראת הכימיה - התפתחות והתחדשות

עבדאללה מסכם את השנים הרבות שלו כמורה לכימיה בצורה אופטימית : "הוראת הכימיה תמשיך להתפתח ולפרוח. לדעתי זו כמו פונקציה שמאז ומתמיד עולה והיא תמשיך לעלות. היות ויש מי שדואג למקצוע הכימיה בארץ, אז אין שום סיבה שתמנע את המשך התקדמות המקצוע. זאת ועוד, זכיית כמה מדענים בפרסי נובל לכימיה בעשור האחרוןתורמת להתקדמות המקצוע בארץ ויהיו לזה תוצאות חיוביות מאוד".

לבסוף פונה עבדאללה לעמיתיו מורי הכימיה: "המשיכו להשתלם ולהתמיד בכך. כאשר אתם משתלמים אתם עוזרים לעצמכם קודם כל, וגם לתלמידיכם, אתם לא מרגישים איך הזמן עובר. אם לא תמשיכו להשתלם כל הזמן, תתקשו בהוראת הכימיה, תרגישו משעממים - וגם תלמידיכם ירגישו אותו דבר. המקצוע הזה מתפתח ומתחדש כל הזמן ללא הרף".

אין ספק כי עבדאללה הוא מורה מיוחד, נלהב ואופטימי, אהוב על תלמידיו ועמיתיו ונראה כי הוא פיצח את סוד מניעת השחיקה בהוראה, שמורים רבים כל כך שוקעים בה אחרי שנים של הוראה.

דרג את הכתבהדירוג כתבה בנימה אישית עם עבדאללה ח'לאילה: 4 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
11 מדרגים
עבור לתוכן העמוד