מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

אתר נגיש חיפושדלג על חיפוש
Bannersדלג על Banners
חיפושדלג על חיפוש
סגירה
תוכן העמודדלג על תוכן העמוד

מידעון מקורות אנרגיה וגז טבעי נובמבר 2017

27/12/2017 16:14:38

 

 

 

nov17-gasTV

 

  
energy.png
 

יש לנו כימיה...

מעל חניונים רבים מתנוסס השלט הבא:  

לאיזה גז הכוונה?! האם זה קשור לגז טבעי? ובכן, התשובה היא שאין הכוונה לגז טבעי (תערובת שרובה הגדול הוא מתאן CH 4 ). הכוונה היא  לגז הקרוי גפ"מ – גז פחמימני מעובה LPG-Liquefied Petroleum Gas .

גז זה הוא תערובת המכילה בעיקר בוטאן, ואיזובוטאן C 4 H 10 , בוטן C 4 H 8 , פרופאן C 3 H 8 ופרופן C 3 H 6 . תערובת הגזים הללו מוכרת בישראל, כ"גז בישול". תערובת גזים זו (בטמפרטורת החדר) מאוחסנת במכלים ומועברת בצינורות תחת לחץ כך שבחלקה היא נוזלית. למעשה, מכל המכיל גפ"מ לשימוש ביתי הוא דוגמה טובה למערכת הנמצאת בשיווי משקל. גפ"מ נמצא במכל התגובה בשני מצבי צבירה: נוזל וגז כאשר הרכב הנוזל והגז במכל תלויים בטמפרטורה החיצונית. הלחץ במכל הוא 17 בר (כמעט 17 אטמ'). בין שתי הפזות מתקיים שיווי משקל כל עוד המכל סגור. המצב מופר כאשר נעשה שימוש בגז והלחץ מעל הנוזל יורד, ויותר נוזל הופך לגז.

ניתן להשתמש בגפ"מ גם לתחבורה ובעולם מקובל השימוש בגפ"מ לכלי רכב מסחריים, כלי רכב פרטיים וגם לאוטובוסים. בארץ, משרד התחבורה מעודד רכישת כלי רכב מונעים בגפ"מ זאת מכיוון שפליטות הגזים המזהמים מעטות יותר בשרפת גפ"מ יחסית לשריפת בנזין בכלי רכב אחרים. היות ותערובת הגפ"מ כבדה מהאוויר ודליקה, תחום הנפיצות של פרופאן : 2.1% - 9.5% , תחום הנפיצות של בוטאן: 1.6% - 8.4%. ( ראה ניוזלטר אפריל 2017 ) חנייה בחניונים תת קרקעיים עם רכבים המונעים בגפ"מ אינה בטיחותית. הגברת השימוש ברכבים מונעים ע"י גפ"מ תדרוש בנייה או הסבה של חניונים כך שיהיה בהם אוורור מתאים וכן גלאים צמודי קרקע לזיהוי ריכוז נמוך של גפ"מ.

מה חדש בהוראה?!

אין כמו לצאת לשטח ולראות איך זה עובד! ראו קישור ל מפת תחנות הכוח .

הארץ מרושתת בתחנות כוח מונעות גז טבעי, כך שכמעט כל אחד מכם יכול לבקר בתחנת כוח קרובה לבית. חלק מהתחנות הינן פרטיות וחלקן של חברת חשמל, אך בכולן כימיה מניעה את הטורבינות ובסופו של דבר האנרגיה הכימית הטמונה בחומרים היא זו שמומרת לאנרגיה חשמלית. התחנות נבדלות זו מזו במספר טורבינות הגז, בשילובן על טורבינות קיטוריות להגדלת הנצילות (מחז"מ), בשיטות הקירור (מים או אוויר) אך בכולן תוצרי השריפה של הדלק (גז טבעי או סולר) מניעות את הטורבינות. בכל תחנת כוח מועסק כימאי אשר אחראי על הבדיקות האנליטיות הנדרשות לוויסות התגובות כך שהניצולת תהיה מקסימלית, יחד עם דאגה למינימום נזק מקורוזיה אפשרית במערכת.

לסיורים ניתן לפנות למחלקת קשרי ציבור של חברת החשמל limor.zadok@iec.co.il

 או לתחנות הפרטיות  (פרטים באתרי האינטרנט של התחנות).

 

 

זכויות והרשאותדלג על זכויות והרשאות

הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 09/07.13 עבור המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.

 © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

כל הקבצים הנמצאים באתר זה נועדו אך ורק לשימושם האישי של מורי הכימיה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקבצים אלו לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קבצים אלו או כל חלק מהם.

*  *  *

עבור לתוכן העמוד