מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

אתר נגיש חיפושדלג על חיפוש
Bannersדלג על Banners
חיפושדלג על חיפוש
סגירה
תוכן העמודדלג על תוכן העמוד

מידעון מקורות אנרגיה וגז טבעי פברואר 2018

21/03/2018 14:23:58

אנרגיה באקטואליה

איך שגלגל מסתובב לו...  
 
בשנת 2005 נחתם הסכם עם מצרים בו גז טבעי הוזרם אל ישראל בהיקף של 7 BCM למשך 15 שנה. ההזרמה הופסקה בשנת 2011 לאחר כמה פיצוצים בצינור.  
בימים אחרונים נחתם הסכם בין ישראל ומצרים בו גז טבעי ממאגר "לוויתן" וממאגר "תמר", יימכר למצרים בהיקף של 64 BCM במשך 10 שנים.  
 
לקריאת הכתבה לחצו   כאן 
יש לנו כימיה...

לאחרונה ניתן לצפות בסרטונים המזהירים מפני זיהום אויר הנגרם ממנועי דיזל ישנים. במקביל לכך אושרו על ידי וועדת הפנים והגנת הסביבה תקנות חדשות לצמצום זיהום האוויר מרכבי דיזל כגון התקנת מסנני חלקיקים ברכבים כבדים.

רכב דיזל קרוי על שמו של המהנדס הגרמני רודולף דיזל, אשר בשנת 1892 המציא מנוע בוכנה שהיה שונה ממנוע הבנזין שפעל כבר כ-25 שנים. במנוע דיזל מתקיימת דחיסה מהירה של האוויר הגורמת להעלאת הטמפרטורה והזרקה של רסיסי דלק, סולר, לתוך האוויר, גורמת להצתה שלו באופן עצמי בגלל הטמפרטורה הגבוהה.

בניגוד לכך, במנוע בוכנה של בנזין בו תערובת הבנזין והאוויר נדחסות יחד הדלק נשרף על ידי הצתה חיצונית. בשני המנועים, הדלק נשרף, והגזים הנוצרים מתפשטים דוחפים בוכנה וגורמים בסופו של דבר לתנועת גלגלי המכונית. גם בנזין וגם סולר הם תערובות של תרכובות פחמן המיוצרות בבתי הזיקוק -בז"ן. בנזין הוא דלק המהווה תערובת פחמימניםC5 -C  הכוללת תרכובות ארומטיות כגון בנזן (עד 1%). את תערובת הפחמימנים מכינים על ידי זיקוק נפט גולמי והכנת תרכובות נוספות אותן מוסיפים לתערובת. סולר הוא תערובת פחמימנים שעיקרם   C12 -C17   והוא נוצר ממקטעי זיקוק שונים.

בתאריך 18.3 אישרה וועדת הכספים של הכנסת מתווה בו ישולב בעתיד הגז הטבעי בתחבורה בישראל כתחליף לסולר. בצעדים שונים תואץ פריסת רשתות חלוקה והקמת  תחנות דלק הפועלות על גז טבעי.
מה חדש בהוראה?!

ניתן לקיים דיון בכיתה סביב הנושא של "המחיר" שאותו יש לשלם (או לא) על מנת לנצל את הגז הטבעי שנמצא בארצנו.

להלן נקודות שונות לאיסוף מידע ודיון על מנת לזמן בדיון יתרונות וחסרונות של שימוש בגז   טבעי בישראל:

  • הערך הקלורי של סוגי דלקים (לק"ג: גז טבעי – 11,800 קק"ל לעומת: פחם – 6,150 מזוט – 9,700 , סולר – 10,200)
  • זמן הקמת תחנת כוח קיטורית לעומת תחנות כוח מחז"ם הפועלות על גז טבעי.
  • יעילות הניצול של האנרגיה בתחנות כוח רגילות ובתחנות כוח הפועלות בצורת מחז"ם. 
  • מידת הרעילות והזיהום של הגז הטבעי את הסביבה.(גז חממה פחות רעיל, פליטה נמוכה של פחמן דו חמצני, זיהום אסדת הפקה וטיפול, פגיעת תוצרי הטיפול בגז, פגיעת מוצרי ההפרדה של הגז, זאת בהשוואה לשימוש בדלקים אחרים בתחנות הכוח).
  • מפחית את התלות האסטרטגית ביבוא נפט או פחם.
  • זול בד"כ ממחיר מוצרי נפט, ולפיכך מאפשר חסכון בייצור חשמל ובתעשייה תוך התייעלות אנרגטית.
  • פוטנציאל לתחבורה בגז טבעי, תוך הפחתת עלויות כלכליות וסביבתיות. 
  • פגיעב בנוף ובשמורות טבע.

 

זכויות והרשאותדלג על זכויות והרשאות

הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 09/07.13 עבור המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.

 © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

כל הקבצים הנמצאים באתר זה נועדו אך ורק לשימושם האישי של מורי הכימיה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקבצים אלו לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קבצים אלו או כל חלק מהם.

*  *  *

עבור לתוכן העמוד