מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

אתר נגיש חיפושדלג על חיפוש
Bannersדלג על Banners
חיפושדלג על חיפוש
סגירה
תוכן העמודדלג על תוכן העמוד

מידעון מקורות אנרגיה מתחדשים וגז טבעי מרץ 2018

8/05/2018 16:56:55

אנרגיה באקטואליה

חוק אוויר נקי מחייב בעלי צי אוטובוסים ומשאיות להעביר לפחות 3% מציי הרכב שלהם לאנרגיה מזהמת פחות, כגון ביו-דיזל, עד תחילת 2020. אולם רגולציה שרק שחקן מרכזי אחד מתאים לה, גורמת ליצירת מונופול.  
פליטות ממנועי דיזל, הפועלים על סולר, הוכחו כגורמות לסרטן ולכן יש לחפש חלופות אחרות. היות והחלופות של שימוש בגז טבעי לתחבורה או במכוניות חשמלית עדיין רחוקות, נראה שהשימוש בדלק חלופי, שהוא ביו-דיזל, יאפשרו את  המעבר. השימוש בביו-דיזל אינו דורש שינויים במנועי הדיזל.  
כיום רק חברה אחת, "אקולין", היא מונופול בייצור ושיווק הביו-דיזל. מזה שנה, מיוצר ביו-דיזל במפעל באשדוד אך החברה, הפועלת ללא פיקוח, משווקת את הביו דיזל בעזרת חברה נוספת ובכך גורמת להעלאת המחיר של הדלק החלופי, הביו-דיזל, ומונעת את הפחתת השימוש בסולר הזול יותר אך המזהם.

The Marker   1/4/2018
 

יש לי כימיה  

מבחינה כימית ביו-דיזל הוא תערובת של אסטרים מונו אלקיליים המורכבים משרשראות ארוכות של חומצות שומן. מיצרים את הביו-דיזל על ידי טרנס-אסטריפ   יקציה. מתרחשת תגובה בין טריגליצרידים לבין כוהל (מתאנול או אתאנול) בנוכחות זרז בה נוצר ביו-דיזל וגליצרול. 

 
 
מקורם של הטריגליצרידים מהחי או הצומח ולכן הם מהווים מקור אנרגיה מתחדש. 
תלמידי כימיה לומדים על שומנים, טריגליצרידים ותהליך הידרוליזה. ניתן במסגרת הוראת הנושא להרחיב את תחום ההוראה על ידי קישור להיבטים יום יומיים ולשלב הסבר על ביו-דיזל.
 
 
הוראת כימיה

בחודש מרץ התקיים    כנס של תלמידים ומורים שהשתתפו בפרויקט "יש לי כימיה" המאורגן מזה 10   שנים, על ידי גב' דבורה ברוט, גב' אורית מולווידזון, גב' עירית רן, ד"ר דבורה  מרצ'ק, גב' רותי שטנגר ובהובלתה של ד"ר מירי קסנר.

התלמידים: דניאל באלק, ירדן    אוחנונה ורון קובלנקו מכיתה י"ב, תיכון אורט  ערד בהנחיית מורתם יעל חורב, ביצעו ניסוי חקר    ברמה 2 על הנושא:   הפקת אנרגיה משריפת פסולת ביתית .
על ביצוע ניסוי החקר, הגשת הדו"ח והצגתו בפני השופטים זכו התלמידים במקום    הראשון מבין כל המתחרים. התלמידים תכננו מערכת ניסוי מקורית, שרפו חומרים שונים,   שנמצאים בפסולת הביתית, חישבו את כמות האנרגיה הנפלטת במהלך שרפתם והשוו בין   התוצאות.  

הרעיון לניסוי החקר עלה לאחר שסיירו ב"מטמנת אפעה" אתר הטמנת פסולת הגדול בארץ. הניסוי שבצעו הביא אותם למסקנה שיש לשאוף לשרוף פסולת ולנצל את האנרגיה הנפלטת, במקום להטמינה בלבד. כפי שראינו גם הפקת ביו-דיזל המשמש כדלק לתחבורה הוא בעצם רעיון דומה של ניצול פסולת (שמנים שנוצלו למאכל) להפקת    אנרגיה.

 
לעיונכם, קישור ל מודולה שנכתבה בנושא ביודיזל במסגרת פרוייקט PROFILES. 

 

זכויות והרשאותדלג על זכויות והרשאות

הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 09/07.13 עבור המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.

 © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

כל הקבצים הנמצאים באתר זה נועדו אך ורק לשימושם האישי של מורי הכימיה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקבצים אלו לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קבצים אלו או כל חלק מהם.

*  *  *

עבור לתוכן העמוד