רכיבי נגישות
- הדגשת ניווט מקלדת
-
בחר גודל פונט
-
בחר קונטרסט
- איפוס הגדרות נגישות
מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית
כלכלת מימן
בארץ אין רכבים המונעים בתאי דלק, קיימת כיום רק צוללת של חיל הים בה מקור האנרגיה היא תאי מימן. פרסום של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה מיוני 2018, מדווח על שימוש במימן כמקור אנרגיה מתכלה בעולם. בארץ אין עדיין מדיניות כתובה בנושא, אבל קיים צפי לעדכונים בנושא. בעיקרי התקציב של משרד האנרגיה לשנת 2019, אין התייחסות למימן כמקור אנרגיה. חברת החשמל מפרסמת מידע בנושא, אבל ההתייחסות היא רק לשימוש עתידי:
"קיים קושי רב להפוך את תאי הדלק למוצר מסחרי. המכשול העיקרי הוא המחיר̈ בייחוד שתאי הדלק מכילים רכיבים יקרים̈ כגון זרזים ממתכות אצילות. לטכנולוגיה של תאי דלק יש פוטנציאל גבוה̈ וניתן לשער שהם יהוו בעתיד תוספת למערכות החשמל הקונבנציונליות̈ בבנייני מגורים̈ בבתי חולים̈ בבתי אבות̈ בדיור ציבורי וכדומה̈ תוך ניצול חום ומים שיוריים לשימושים השונים".
אבל, פרופ' ליאור אלבז, חוקר מוביל בתחום "כלכלת מימן", קובע כי העתיד שייך למימן כמקור אנרגיה. הוא מוביל קבוצות מחקר במוסדות אקדמאיים בארץ הנמצאים בקשרים עם מוסדות אקדמאיים מובילים בעולם. הם חוקרים בנושא במטרה להוזיל עלויות ולאפשר שימוש נרחב לשימוש המימן כמקור אנרגיה, לדוגמה ברכבי מימן. העלות הגבוהה בתאי הדלק היא של פלטינה כזרז. לכן בוחנים מתכות אחרות זולות (כמו ברזל) כזרז, זרזים ביולוגיים ועוד.
בארץ חברות דלק גדולות רוצות להיכנס לתחום המימן ומתעניינות בנושא: סונול, דלק, דור אלון.
בעולם יש מדינות כתובה בנושא בחלק מהמדינות המפותחות. יצרניות הרכב הגדולות מייצרות ומתכננות רכבים המונעים במימן. מכוניות בהן מקור האנרגיה הוא תאי מימן, נעות ברחבי העולם. בגרמניה יש מכוניות רבות ויש פיזור של מכלי מימן בעזרתם ניתן להטעין את הרכבים. בגרמניה יש גם רכבת המונעת בתאי דלק.
בטבלה נתונים עדכניים (מאי 2019) של מספר רכבי מימן הנעים בעולם, מעודכן לסוף 2018:
יבשת |
מדינות בהן מרבית הרכבים |
מספר הרכבים |
אחוז הרכבים |
צפון אירופה |
בעיקר ארה"ב |
5,917 |
46% |
אסיה |
יפן, סין וקוריאה |
5,617 |
43% |
אירופה |
בעיקר גרמניה, צרפת ונורבגיה |
1,418 |
11% |
בעולם נעים 12,900 רכבים המונעים במימן. מרבית הרכבים הם רכבים להסעת נוסעים ורק בסין מרבית הרכבים הם רכבים מסחריים.
להלן נתונים עבור שני רכבים המונעים במימן כמקור אנרגיה:
-
בטויוטה מיראיי, Toyota Mirai, שני מכלים המכילים מימן בלחץ . טווח הנסיעה של הרכב הוא 500 ק"מ ללא טעינה.
-
הרכב Daimler GLC F-CELL הוא רכב היברידי המכיל תאי דלק ומצבר ליתיום יון. הרכב יכול להכיל 4.4 ק"ג מימן וטווח הנסיעה שלו הוא 430 ק"מ.
בעולם מפתחים תשתיות לרכבי מימן: ביפן 100 עמדות טעינה, בגרמניה 69, בארה"ב 63 ושאר עמדות הטעינה (376 סה"כ) מפוזרות בארצות שונות.
לדברי פרופ' ליאור אלבז, תשתיות של מכוניות המונעות במימן זולות יותר מתשתיות של מכוניות חשמליות.
מה הקשר בין הצונאמי ביפן לאולימפיאדת 2020?
תאריך ה- 11.3.2011 הוא תאריך שייכרת בזיכרונם של תושבי יפן ותושבי העולם לעד: בתאריך זה פגעו גלי צונאמי אדירים באיים המרכיבים את מדינת יפן. אחת מהתוצאות ההרסניות של הצונאמי היה נזק קשה למקור האנרגיה העיקרי לייצור חשמל ביפן - הכורים הגרעיניים.
בצילום מוצג איור המתאר את הפגיעה בכור הגרעיני ביוקושימה:
לאחר הצונאמי היפנים ייבאו גז טבעי מונזל כמקור אנרגיה. אבל כמקביל גובשה מדיניות לשימוש במקור אנרגיה בטוח יותר (מכורים גרעיניים) וזול יותר (מגז טבעי מונזל), כמקור אנרגיה חלופי.
תאי דלק, Fuel Cells, נבחרו כמקור אנרגיה עתידי של יפן. ביפן נערכים לייצור מימן, H2(g), ממקורות אנרגיה מתחדשים שאינם פוגעים באיכות הסביבה, כמו שמש ורוח.
הממשלה מעודדת את התושבים לרכוש מכוניות מונעות בתאי דלק, ובשלב ראשון כל תושב מקבל החזר של כ- 20,000 דולר במהלך רכישת הרכב. הממשלה תסבסד בניית תשתיות של תחנות דלק המתדלקות במימן.
במטרה להוביל מהפך בתחום, האולימפיאדה שתתקיים ב- 2020 בטוקיו יפן, תהייה מושתתת על רכבים ומקורות אנרגיה שמקורם במימן. בהתאם נערכים ביפן מחקרים מובילים בתחום.
אוטובוס בו מקור האנרגיה הוא תאי דלק, Fuel Cells, ביפן: