רכיבי נגישות
- הדגשת ניווט מקלדת
-
בחר גודל פונט
-
בחר קונטרסט
- איפוס הגדרות נגישות
מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית
מצגות ועזרים להקניית אוריינות כימית
⇐ אוריינות מדעית כימית והערכתה – אתגרים וממצאים - הרצאתה של ד"ר יעל שורץ - סרט וידאו
אוריינות מדעית כימית והערכתה – אתגרים וממצאים - הרצאתה של ד"ר יעל שורץ
דפי עבודה לתלמיד להקניית מיומנויות
מורים אשר פיתחו דפי עבודה למטרה זו, מוזמנים לשלוח אלינו כדי שנשתף את קהילת מורי הכימיה, כמובן עם הקרדיט המתאים.
אוריינות מדעית כימית - רקע כללי
הקניית אוריינות מדעית הפכה להיות המטרה המוצהרת להוראת מדע בבית הספר התיכון. ברוח זו פורסמו בארצות הברית, קנדה, אנגליה ומדינות נוספות סטנדרטים לקביעת אוריינות מדעית. סטנדרטים אלו נוגעים לתכנים ומיומנויות, לדרכי הוראה ולהכשרת מורים. מגמה זו, הדוגלת בהקניית אוריינות מדעית, מחייבת את העוסקים בהוראת מדע לשאול את השאלות:
מהי אוריינות מדעית?
למי צריך להקנות אוריינות מדעית?
ומהי הדרך המיטבית להקנות אותה?
אוריינות מדעית כוללת כמה מרכיבים מרכזיים:
ידע: הכרת עקרונות ורעיונות-מפתח במדע.
מיומנויות קוגנטיביות: חשיבה רציונאלית, יכולת הצדקת טיעונים, תפיסה מערכתית, הפעלת ביקורתיות, וכן מיומנויות קוגניטיביות נוספות.
היבטים חברתיים: הבנת חשיבות המדע לאיכות חיי הפרט והחברה, תקשורת בין אנשים בהקשרים הנוגעים למדע, קבלת החלטות בסוגיות בעלות הקשר מדעי, צרכנות נבונה ועוד.
ובאופן משולב: אוריינות מדעית היא היכולת להשתמש בידע ובמושגים מדעיים על מנת להבין ולקבל החלטות הנוגעות לעולם הטבע, לזהות שאלות מדעיות, להשתמש בעדויות, להסיק מסקנות ולהשתמש בהן לצרכי תקשורת.
כחלק מהאוריינות המדעית, קיימת כיום מגמה המנסה להגדיר אוריינות דיסציפלינרית, כלומר להגדיר אוריינות פיזיקלית, אוריינות כימית, אוריינות ביולוגית – כלומר, סוגי אוריינות הכלולים במונח הרחב מאוד אוריינות מדעית. הוראת הכימיה יכולה לשמש נדבך חשוב בהקניית אוריינות מדעית לתלמידים, וזאת מהסיבות הבאות:
- היות הכימיה "צומת המדעים" כלומר בעלת עקרונות ויישומים משותפים הן לתחומי הפיזיקה והן לתחומי הביולוגיה.
- היות הכימיה "תפאורה מתאימה" להצגת מאפייני המדע כפי שהם מצטיירים בספרות המדעית: מהי תיאוריה מדעית וכיצד היא נבחנת? חשיבת חקר, הפורמליזציה המתמטית של הידע המדעי ועוד.
- הרלוונטיות הרבה של הכימיה והזיקה לתופעות ויישומים בחיי היומיום של כל אזרח.
כדי להפוך את הלומדים לצרכני ידע מדעי במהלך לימודיהם ובהמשך חייהם (Lifelong Learning) יש לנקוט בפעולות מפורשות להקנייה. יש לפתח משימות סביב סוגיות בקונטקסט אישי, חברתי גלובלי, הדורשות שימוש במיומנויות חשיבה גבוהות תוך התבססות על ידע "על מדע" וידע "של מדע". במשימות אלו יידרשו התלמידים לנקוט עמדה בהקשר לנושאים המדעיים הנידונים במשימה. כדי שהמשימות יהיו אותנטיות עליהן להיות בין תחומיות, כדוגמת תופעות המתרחשת במציאות. ההקנייה צריכה להשתלב ברצף ההוראה של הדיסציפלינות השונות, תוך התבססות על הידע התוכני של הדיסציפלינה. הקניית המיומנויות צריכה להיות הדרגתית ומתמשכת, תוך שימוש בפיגומים מתאימים (scaffolding).
שורץ, י . מורים ואוריינות כימית, תיאוריה מול מעשה , על כימיה 7, 35-22.
שרץ, ז. (2006) - אוריינות מדעית לכל, קריאת ביניים, 8, 12-9.
הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 09/07.13 עבור המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
© כל הזכויות שמורות למשרד החינוך
כל הקבצים הנמצאים באתר זה נועדו אך ורק לשימושם האישי של מורי הכימיה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקבצים אלו לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קבצים אלו או כל חלק מהם.
התמונות באתר זה הורדו ברישיון מאתר Shutterstock אלא אם כן נכתב אחרת
* * *