רכיבי נגישות
- הדגשת ניווט מקלדת
-
בחר גודל פונט
-
בחר קונטרסט
- איפוס הגדרות נגישות
מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית
הסדנאות בכנס מורי הכימיה "כימיה ומקצועות העתיד" תשפ"ג
שם הסדנא |
מעביר הסדנא |
מיקום הסדנא | מספר מורים בסדנא בכל סבב | |
1 | חלון למדע עכשווי: סדנא מעשית עם מיקרוסקופ אלקטרונים סורק ( SEM)
הרצאה קצרה, הפעלת מכשיר ודיון על תוצאות |
גב' אלה יונאי
|
מעבדה 2, מדרשת פיינברג | עד 18 מורים |
2 | תהליך הסול ג'ל ליצירת קולונות מחליפות קטיונים לזיהוי מתכות כבדות במאגרי מים מזוהמים
הרצאה קצרה וניסוי |
פרופ׳ אריאלה בורג SCE, ב״ש |
מעבדה 1, מדרשת פיינברג | עד 24 מורים |
3 | מסע בין כימאים – הדור הבא
הוראה מבוססת סרטונים וחשיפה לפעילויות מלוות |
גב׳ אליה ישי- ספרנצ'יק גב׳ איריס שנער ד״ר דורית טייטלבאום |
אולם שמידט | אין הגבלת משתתפים |
4 | טעימה מבשר העתיד
הרצאה אינטראקטיבית והצעות להטמעה בשטח
|
גב' ענבר חיימוביץ גב' ורד אדלר גב' חגית לו |
אולם אבנר | אין הגבלת משתתפים |
5 | ממדען ברשת עד למקצועות העתיד
מפגש עם מדען בפורמט מדען ברשת והדרכה להטמעה בכיתות - סבב ראשון בשפה הערבית, סבב שני בשפה העברית
|
גב' ניהאל נאסר |
אולם וולפסון | אין הגבלת משתתפים |
6 | סיור במעבדת מחקר של פרופ׳ ארנסטו יוסלביץ
שיח מדען וביקור מודרך במעבדת חקר |
פרופ׳ ארנסטו יוסלביץ |
מעבדת מחקר של ארנסטו, בניין פרלמן | עד 15 מורים |
7 | מה כבר קורה בחדר הנקי?
סיור במרכז הננו-טכנולוגיה וצפייה מבחוץ על חדר נקי בפעולה הכולל הרצאה קצרה |
ד״ר אורה שמחה |
מרכז ננו, בניין פרלמן | עד 15 מורים |
פירוט הסדנאות
1 - חלון למדע עכשווי: סדנא מעשית עם מיקרוסקופ אלקטרונים סורק
גב׳ אלה יונאי, המחלקה להוראת מדעים, מכון ויצמן למדע
מיקרוסקופ אלקטרונים סורק ( SEM ) הוא כלי אפיון עוצמתי בשירותו של מחקר מדעי עכשווי. ה- SEM מספק הדמיה מפורטת של מבנה פני השטח של דגימה ומאפשר צפייה בפרטים שונים בסדרי גודל ננו-מטריים. סדנא זו כוללת הפעלה מעשית של SEM שולחני על מנת לחקור דגימות המשמשות למחקר עכשווי במכון וייצמן בתחום הביו-מינרליזציה. במהלך הסדנא נדון ב- SEM ככלי למחקר מדעי ובפוטנציאל שלו בתחום החינוך בחיבור למדע אותנטי. נשתף בממצאים מתוך מחקר חינוכי בו תלמידים עבדו עם המכשיר ונבחן את שילובו בהוראת הכימיה בעבודה מעשית ובשימוש בתמונות בכיתה.
למי מיועדת הסדנא?
-
למורים המתעניינים במדע עכשווי וחקר באמצעות מכשור מתקדם
-
למורים המעריכים את היופי האסתטי של המדע
מספר המקומות בסדנא מוגבל - הרשמה מחייבת הגעה
2 - תהליך הסול ג'ל ליצירת קולונות מחליפות קטיונים לזיהוי מתכות כבדות במאגרי מים מזוהמי
ם
פרופ׳ אריאלה בורג, המחלקה להנדסה כימית, המכללה האקדמית להנדסה ע״ש סמי שמעון, באר שבע
בסדנא זו המורים יכירו שיטה זולה וידידותית לסביבה לכליאה ומחזור של יוני מתכות כבדות ורדיואקטיביות במאגרי מים מזוהמים. לאחר הרצאה קצרה, המורים יתנסו בעבודה מעשית עם קולונות המכילות מטריצות סול ג'ל. המורים יכלאו יוני נחושת במטריצה ויוכלו למדוד את ריכוזם של היונים בתסנין בשיטה ספקטרלית בעזרת יצירת הקומפלקס נחושת-אמוניה. שיטה זו מדמה שיטות חדשניות ורלוונטיות בעולם התעשייה הכימית .
למי מיועדת הסדנא?
-
למורים המתעניינים בנושאי סביבה וכימיה ירוקה ורוצים להרחיב את הידע שלהם בתחומים אלו .
-
למורים אשר רוצים להכיר כיצד ניתן להבין יישומים עכשוויים לנושאי הכימיה אשר נלמדים במגמה (מבנה וקישור, חומצות ובסיסים, כימיה של הסביבה) .
-
למורים המעוניינים להכיר שיטות בכימיה אנליטית רלוונטיות בתחום כימיה ירוקה .
מספר המקומות בסדנא מוגבל - הרשמה מחייבת הגעה
3 - מסע בין כימאים – הדור הבא
גב' אליה ישי-ספרנצ'יק, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע
גב' איריס שנער, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע
ד״ר דורית טייטלבאום, מפמ״ר כימיה, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך
בסדנא זו המורים ייחשפו לפרויקט מפמ״ר חדש בשם "מסע בין כימאים - הדור הבא" אשר מציע למורי הכימיה הוראה מבוססת סרטונים קצרים שצולמו במקומות שונים בארץ הקשורים ליישום חדשני של כימיה, כגון חברות סטארט-אפ ומעבדות מחקר אקדמיות. בסדנא זו נצפה באחד הסרטונים בסדרה העוסק בנושא כימיה של סוללות ולאחר מכן נראה כיצד ניתן לשלב את הסרטון בהוראה השוטפת בכיתה בעזרת פעילויות שפותחו במיוחד לסרטון זה. לסיום, יוצגו אפשרויות קיימות נוספות לשילוב נושא כימיה של סוללות ברצף ההוראה.
למי מיועדת הסדנא?
-
למורי הכימיה המתעניינים בעשייה העכשווית בעולם ההיי-טק והתעשייה הכימית הישראלים.
-
למורי הכימיה הרוצים לחשוף את תלמידיהם לחיי הכימאי בפועל בעולמות התעסוקה העכשוויים.
-
למורי הכימיה המעוניינים ברעיונות חדשים לעידוד לימודי הכימיה (גיוס לתמידי כיתות ט׳ לקראת בחירת מגמה).
-
למורים המעוניינים בגיוון דרכי ההוראה בכיתת הכימיה עם דגש על רלוונטיות הכימיה ב - ״עולם האמיתי״.
אין הגבלה על מספר המשתתפים
4 - טעימה מבשר העתיד
גב' ענבר חיימוביץ, חוקרת ב Redefine Meat- , חברת סטארט-אפ לפיתוח בשר מהצומח .
גידול בעלי חיים הוא דרך בלתי ברת קיימא מבחינה סביבתית, להאכיל את האוכלוסייה הגדלה בעולם. אנו מכירים בכך שאנשים רבים אוהבים לאכול בשר וממשיכים לעשות זאת למרות הכרת ההשלכות הסביבתיות הקשות - הוא טעים, הוא לרוב זמין, והוא טבוע עמוק במסורת ובקשרים ומערכות יחסים חברתיות שלנו .
בסדנא נכיר את תעשיית ה'פוד-טק' המבקשת להחליף את תהליכי הייצור של תעשיית הבשר בטכנולוגיות מתקדמות ובמרכיבים ברי קיימא. נשמע חוקרת בחברה המפתחת טכנולוגיה ותהליכים שבאים לחקות את המרקם, הטעם והחוויה של אכילת בשר מסורתי, אך ללא שימוש במרכיבים מן החי.
למי מיועדת הסדנא?
-
למורים המתעניינים בכימיה של המזון בשילוב חינוך לקיימות ותזונה נכונה.
-
למורים אשר רוצים להכיר כיצד ניתן להבין יישומים עכשוויים לנושאי הכימיה אשר נלמדים במגמה (חלבונים, שומנים ועוד).
-
למורים המעוניינים להכיר בוגרת מגמת כימיה שהמשיכה את לימודיה בתחום ועובדת בחברת סטארט-אפ העוסקת בכימיה ובהנדסה של מזון העתיד.
אין הגבלה על מספר המשתתפים
5 - ממדען ברשת עד למקצועות העתיד
גב' ניהאל נאסר, המרכז הארצי למורי הכימיה, מכון ויצמן למדע
״מדען ברשת״ היא תוכנית ייחודית של מכון דוידסון לחינוך מדעי, המאפשרת למורות ולמורים להפגיש את תלמידיהם עם מומחים מכל הארץ מתחומי המדע, המתמטיקה והטכנולוגיה, באמצעות שיחת וידיאו עם הכיתה. המפגש המקוון עם מדען הוא הזדמנות "להוציא" את התלמידים אל מחוץ לגבולות הכיתה בלי מאמץ, לאפשר שיח עם חוקרות וחוקרים, להרחיב אופקים ולהעשיר את הנושאים הנלמדים בכיתה . במפגש התלמידים גם מוזמנים להכיר את מסלולם של החוקרות והחוקרים שאותם הם פוגשים. בהקשר זה, התכנית מקשרת בין תחום הדעת המדעי לבין היישומים שלו באקדמיה ובתעשייה עכשוויים ועתידיים. דרך ״מדען ברשת", התלמידים יכולים להיפגש גם עם מומחים דוברי השפה הערבית ולנהל את השיחה בשפת האם שלהם, וזו הזדמנות לחשוף בפני התלמידים מדענים מהארץ שפרצו גבולות במדע.
בסדנא זו המורים ייחשפו לתכנית, ישוחחו עם כימאים ויקבלו כלים להפעיל את התכנית אצלם בכיתות.
למי מיועדת הסדנא?
-
למורים המעוניינים לקיים מפגשים של ״מדען ברשת״ עם תלמידיהם
-
למורים אשר רוצים שתלמידיהם יכירו מסלולי קריירה בכימיה מקרוב
-
למורים המתעניינים בגיוון דרכי ההוראה שלהם
הסדנא הראשונה תתקיים בשפה הערבית, הסדנא השנייה תתקיים בשפה העברית
אין הגבלה על מספר המשתתפים
6 - סיור במעבדת מחקר של פרופ׳ ארנסטו יוסלביץ
פרופ׳ ארנסטו יוסלביץ, המחלקה לחומרים ופני שטח, מכון ויצמן למדע
ננו-חוטים, ננו-צינורות וננו-מוטות הם דוגמה למבנים בקנה מידה ננומטרי. מבנים אילו יכולים להראות תכונות ייחודיות ושונות מאוד אלו שמראה החומר כשהוא מאורגן במבנה מאקרוסקופי. מכאן שמבנים ננו-מטריים יכולים לשמש אבני בניין להרכבת מערכות זעירות ולתפקד כמוליכי חום, חשמל, חומר ומידע (בין היתר). בסדנא זו המורים ישתתפו בשיח מדען שיעוסק בשאלות רלוונטיות ביותר בתחום היישום של מבנים ננו-מטריים, כגון: כיצד הממדיות המופחתת משפיעה על תכונות החומר? כיצד ניתן לארגן ולשלב מבנים ננו-מטריים במערכות פונקציונליות? אילו חומרים מתאימים למלא תפקידים מקבילים לרכיבים שונים באנלוגיה למערכות מאקרוסקופיות? בנוסף המורים יסיירו במעבדת המחקר של פרפ׳ ארנסטו יוסלביץ ויקבלו הסבר לגבי השיטות באמצעותן החוקרים מייצרים ובוחנים מבנים ננו-מטריים.
למי מיועדת הסדנא?
-
למורים סקרנים לגבי הקשר בין ננו-טכנולוגיה לכימיה
-
למורים המעוניינים להרחיב את הידע שלהם בכימיה של מבנים ננו-מטריים
-
למורים אשר מלמדים כימיה פיזיקלית
מספר המקומות בסדנא מוגבל - הרשמה מחייבת הגעה
7 - מה כבר קורה בחדר הנקי? – סיור במרכז הננו-טכנולוגיה
ד"ר אורה שמחה ביטון, המחלקה לתשתיות למחקר כימי, הפקולטה לכימיה, מכון ויצמן למדע
בסדנא זו המורים יסיירו במעבדות של מרכז הננו במחלקה לכימיה. בסדנא נצפה בטכנאים של החדרים הנקיים בעבודתם, ונקבל הסבר על הניסויים המבוצעים במרכז. המורים ילמדו מה מכינים בחדר הנקי, למה צריך חדר נקי, ויצפו בסריקת מיקרוסקופ של אחת הדוגמאות הננו-מטריות.
למי מיועדת הסדנא?
-
למורים המתעניינים בתהליכים המתרחשים ברמת הננו, לרבות תהליכי ייצור (פבריקציה) בחדרים נקיים.
-
למורים המעוניינים ללמד את יחידת הננו בכתתם – לשם קבלת חומר רקע ותובנות.
-
למורים סקרנים
מספר המקומות בסדנא מוגבל - הרשמה מחייבת הגעה