רכיבי נגישות
- הדגשת ניווט מקלדת
-
בחר גודל פונט
-
בחר קונטרסט
- איפוס הגדרות נגישות
מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית
דיזלגייט - פרשת זיהום האוויר במנועי הדיזל בחברת פולקסווגן
במכוניות בעלות מנוע דיזל של קבוצת פולקסווגן הותקנה תוכנה המזייפת את תוצאות בדיקת זיהום האוויר הנפלט ממנועי המכונית. פרשה זו התגלתה בחודש ספטמבר 2015 וכונתה בתקשורת - פרשת דיזלגייט.
מצגת בנושא דיזלגייט בשפה הערבית
לחצו כאן לצפייה בסרטון בכיכובו של פרופ´ מרטין פוליאקוב (Sir Martyn Poliakoff) מאוניברסיטת נוטינגהם המתאר את הפרשה.
פולקסווגן הפעילה תוכנה שזיהתה שהמכוניות תחת בדיקות זיהום והפעילה מנגנוני מניעת זיהום הכבויים בבדרך כלל ברכב. כתוצאה מכך, דגמי מכוניות עברו את מבחני הזיהום האמריקאים על אף שגרמו בפועל לזיהום ופליטת תחמוצות חנקן NOx בשיעור הגבוה פי 35 מהמותר בחוק.
מדוע מנוע דיזל מזהם יותר?
- במנוע דיזל הבוכנה שואבת לתוך הצילינדר אוויר נקי, ואחר כך דוחסת אותו ללחץ גבוה. כתוצאה מהדחיסה עולה טמפרטורת האוויר, ובסוף הדחיסה מוזרקות לתוך האוויר הדחוס והחם טיפות זעירות של סולר. הדלק מתלקח כתוצאה מן המגע באוויר הלוהט, והגזים הנוצרים בשריפה מתפשטים ודוחפים את הבוכנה.
- הטמפרטורה הגבוהה של האוויר בזמן הדחיסה מאפשרת היווצרות תחמוצות חנקן המוגדרות כמזהם אוויר.
- החל מ- 2008, הורו הרשויות הרגולטוריות באירופה וארה"ב ליצרני מנועי הדיזל להוסיף מערכת הזרקת אוראה לכל מנוע אשר ייוצר החל מ-2010. מערכת זו נועדה לצמצם באופן משמעותי סוג ספציפי של מזהמים –"נוקסים" NOx.
בכל רכב דיזל חדש מותקנת מערכת הזרקת אוראה כחלק ממערך הממיר הקטליטי אשר נמצא באגזוז. מערכת זו נקראת "מערכת חיזור סלקטיבית" (Selective catalytic reduction או SCR)
באיור הבא מתוארת המערכת:
האוראה מגיבה עם תחמוצות החנקן המזהמות בתהליך הבא:
2(NH 2 ) 2 CO + 4NO + O 2 → 4N 2 + 4 H 2 O + 2CO 2
בחברת פולקסווגן הותקנה תוכנה במכוניות המזהה מתי המכונית עוברת בדיקה. בזמן הבדיקה, הוזרמה אוראה וכמות המזהמים שנמדדה היתה נמוכה:
ואולם בזמן נהיגה רגילה, הופסקה הזרמת האוראה וכמות המזהמים עלתה מאוד: