מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

אתר נגיש חיפושדלג על חיפוש
Bannersדלג על Banners
חיפושדלג על חיפוש
סגירה
תוכן העמודדלג על תוכן העמוד

הצעות לאינטראקציות עם תלמידים במהלך שיעור סינכרוני

10/05/2020 19:12:16

בבת אחת עברנו להיפגש, ללמד וללמוד מרחוק, ולאחר הלם ראשוני החלו המומחים השונים לשרטט את הדרך ללמידה אפקטיבית גם בעידן הקורונה.

אין ספק שהלמידה מרחוק צריכה להיות משולבת באירועים סינכרוניים וא-סינכרוניים. במסמך זה נתייחס להוראה סינכרונית, ההצעת שלהלן מתאימות לפלטפורמה של ZOOM אך תתאים גם לרוב הפלטפורמות :הכיתה הוירטואלית במודל, Google Classroom ואחרות.

מומלץ שהפעילות בזום לא תהיה ארוכה, 30-40 דקות. אם הזמן ארוך יותר התלמידים מאבדים קשב וריכוז. כל 5-6 דקות יש להפסיק את רצף התוכן על מנת ליצור אינטראקציה עם התלמידים.

הצעות לאינטראקציות עם תלמידים במהלך מפגש:

1.      לבקש מתלמידים להתייחס לתמונה – כאשר יש במצגת או במסמך כלשהו איור או תמונה (גרף, מודל קריקטורה ...) מומלץ לבקש מאחד התלמידים לתאר, להסביר או לפרש את האיור.

2.      לבקש מתלמיד להקריא קטע – אם יש במצגת שיקופיות של סיכום או סיכום ביניים, תלמיד יכול להקריא אותם ולהוסיף את התובנות שלו.

3.      להכין מראש במצגת שאלות, לתת לתלמידים זמן לענות עליהן. תלמיד יכול להציג את תשובתו ע"י הצגת המחברת למצלמה, או צילום התשובה ושיתוף התמונה. ניתן גם לכתוב את התשובה על הלוח של הZOOM, אך הכתיבה עליו פחות ידידותית. מומלץ שהמורה יכין בשיקופיות נפרדות תשובות לשאלות עם כל הניסוחים והאיורים הנלווים.

4.      לשאול שאלות שמתבקשות ממהלך השיעור, למרות שהן לא הוכנו מראש והן לא כתובות. לאפשר לתלמידים להצביע ולהשיב. אם השאלה מעוררת דיון, ניתן לבחור 3-4 תלמידים שיערכו את הדיון ואחרים יקשיבו. אם המסקנות מהדיון חשובות ניתן לעשות סבב בו שאר התלמידים שלא השתתפו בדיון יציינו מה הם לקחו מהדיון.

5.      לשאול שאלה של כן/לא (נכון/לא נכון, בעד/נגד) המשתתפים יכולים להגיב  X או V. בזום האפשרות הזו נמצאת בחלונית של המשתתפים, כל משתתף יכול להגיב לשאלה של המורה ע"י לחיצה על הכפתורים המתאימים. שאלות אלו צריכות להיות קצרות והתשובות שלהן מיידיות. המורה מקבל את התמונה של תשובות התלמידים באופן מיידי.

6.      שאלות סקר Polls – שאלות אלו מתאימות לשאלות רבות ברירה (אמריקאיות). המורה צרין להכין אותן מראש, לפני תחילת השיעור. בעיתוי הנכון המורהיציג את השאלה לתלמידים יקבל את תמונת התשובות של הכיתה ויבחר אם להציג אותה וכמובן להתייחס.

7.      שאלות סקר בטופס גוגל. אם הפלטפורמה שלכם לא כוללת שאלות סקר, ניתן להעזר בטופסי גוגל שהוכנו מראש. המורה יחבר מראש את הטופס, רצוי לבחור שאלותרבות ברירה ולהכין במקום זמין את הקישור לשאלון, כדי לשלוח את הקישור לתלמידים בעיתוי המתאים. לאחר שהמורה קיבל את תגובות התלמידים יש באפשרותו לשתף מסך ולהציג את תגובות התלמידים.

8.      עידוד תלמידים לשאול שאלות בצאט, וכמובן להתייחס אליהן. מומלץ למנות תורן צ'אט שיפנה את המורה לשאלות בצ'אט. המורה יציג את השאלה לכולם ויפתח את הנושא במידת הצורך לדיון.

9.      שליחת קישור ללומדים כדי שהם יוכלו להיכנס לקישור. השליחה יכולה להיות דרך הצ'אט, הווטסאפ או במייל. לדוגמה: למענה על שאלון, לאתר ממנו התלמיד יכול לקבל מידע חשוב למשימה, לישומון, לדף עבודה, לעריכת מסמך משותף בגוגל (טקסט או מצגת), לצפיה אישית בסרטון , לפאדלט, למנטי מטר, לקהות למשימות פטל וכו'.

10.  חלוקת הכיתה לקבוצות עבודה ע"י Breaking out rooms. חשוב מאוד שטרם החלוקה לחדרים התלמידים יקבלו הנחיות מדוייקות מה עליהם לעשות בחדר. לאחר החזרה למליאה, מומלץ שכל חדר ידווח ויתנהל דיון סגירה של הנושא.

11.  כתיבה משותפת על לוח מקוון – Padlet. פאדלט הוא יישום ליצירת לוח מודעות מקוון ומשותף. תוכלו להשתמש בן בכדי להציג מידע לכל נושא, מידע שנאסף מתרומות של כל המשתתפים.
לאחר שהמורה נרשם לאתר והכין לוח שישרת את מטרותיו, עליו לשלוח קישור מתאים למשתתפים הלוח יכול לשמש להצגת מידע בתחום התוכן וגם להצגת מידע בהקשר החברתי (ההיבט החברתי והרגשי מאוד חשוב בעידן של למידה מרחוק).

12.  הצגת סקר עם קישור חיצוני – Mentimeter . מנטי מטר הינו יישום בעזרתו ניתן להעלות שאלות שהמורה הכין מראש, כדי לשמור על עירנות ומעורבות התלמידים בתהליך הלמידה. לאחר שהמורה נרשם לאתר והכין את שאלותיו, עליו לשלוח לתלמידים קישור לאתר וקוד כניסה.
המיוחד ביישום זה הוא בגיוון דרכי ההצגת של תשובות התלמידים: עמודות, פאי, ענן ועוד.

13.  באופן דומה ניתן להציג סקר עם קישור חיצוני - QuestionPro!
הקישור לתוכנה:
https://www.questionpro.com/

דרג את הכתבהדירוג כתבה הצעות לאינטראקציות עם תלמידים במהלך שיעור סינכרוני: 4 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
1 מדרגים
עבור לתוכן העמוד