רכיבי נגישות
- הדגשת ניווט מקלדת
-
בחר גודל פונט
-
בחר קונטרסט
- איפוס הגדרות נגישות
מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית
תוכן העמודדלג על תוכן העמוד
פחית הפלא - ניסוי חקר ותיכון מוצר במסגרת יחידת המעבדה בדגש תעשיתי
20/09/2016 15:34:54
שרה שני - מורה לכימיה, תיכון רביבים והגימנסיה הריאלית, ראשון לציון מכון דוידסון, מכון ויצמן למדע
במאמר זה מתוארת עבודה שביצעו תלמידיי במסגרת יחידת המעבדה בדגש תעשייתי - המיזם התעשייתי. בעבודה זו באה לידי ביטוי המיוחדות של יחידת מעבדה זו ביחס ליחידות מעבדה אחרות שכן היא כוללת ומשלבת בתוכה את המרכיבים הבאים:
מי מאתנו לא ישמח להשתמש בפחית כזו? איך לא חשבו על פטנט כזה קודם?
את הכתבה, את דפי העבודה לתלמידים, את דפי ההנחיה למורים ואת המחוון להערכת התלמידים ניתן למצוא באתר הלימודי "כימיה ותעשייה כימית בשירות האדם" שכתובתו היא:
העבודה בכיתה בנויה מ-3 שלבים:
שלב א': קריאה ודיון בכתבה, תוך שימוש בידע הכימי שנלמד, וחיפוש אחר נתונים (החשובים לתכנון המערכת והניסוי) באתרי אינטרנט. התלמידים עונים על השאלות האלה:
בשלב זה התלמידים חוזרים על הנלמד בכיתה י"א: הם מחפשים תגובות אקזותרמיות (חמצון-חיזור, חומצות ובסיסים) ומחשבים את Q הדרוש לתהליך.
כמו-כן הם נחשפים להיבטים בטיחותיים וטכנולוגיים של מוצרים - שלב הכרחי בפיתוח של כל מוצר.
שלב ב': תכנון וביצוע ניסוי לחישוב HD של התגובה.
בניסוי זה התלמידים בוחרים תגובה אקזותרמית כלשהי, קובעים כמויות ומתכננים את הניסוי.
אנחנו החלטנו בשלב זה "ליישר קו" ובחרנו ביחד תגובה אחת שכל תלמידי הכיתה יבצעו, כמובן עם כמויות שונות של חומרים. התגובה שנבחרה הייתה תגובת חמצון-חיזור בין תמיסת נחושת כלורית - CuCl2 - לבין רדיד אלומיניום - Al(s). התגובה אקזותרמית ומרשימה מאוד.
בסופו של ניסוי חישבנו את HD הממוצע על-פי התוצאות שקיבלו כל הקבוצות.
המטרה של שלב זה היא להזכיר לתלמידים כיצד לבצע ניסויים בנושא של אנרגיה ולהדגיש היבטים בטיחותיים וטכנולוגיים אשר באים לידי ביטוי ב"פחית הפלא".
שלב ג': תכנון וביצוע ניסוי חקר
כיצד מנסחים שאלות חקר?
לצורך כך נוח מאוד לבנות תרשים המתאר את המערכת (המשתנה הבלתי תלוי) ואת התצפיות (המשתנה התלוי). שיטה זו מבוססת על גישה שהוצגה על-ידי רולי אינטרטור, תיכון אזורי "הרצוג", בית חשמונאי בכנס מורים והותאמה על-ידי רותי שטנגר, עירוני ג' חיפה.
http://www.mkm-haifa.co.il/schools/ironig/chemistry/inthelab.htm
בשלב ראשון אנו מתייחסים לכל מרכיב במערכת ומפרטים את כל המשתנים האפשריים לגביו.
בשלב השני ניתן "לחבר" כל מרכיב במערכת לכל מרכיב בתצפיות ולנסח לגביהם שאלת חקר.
בניסוח השאלות חשוב להקפיד על העקרונות האלה:
דוגמאות לשאלות חקר של תלמידים:
מדידת השפעת החומר ממנו עשוי הכלי הפנימי על מהירות החימום.
תוצאות של ניסויי התלמידיםכיצד משפיע סוג הממתיק על זמן החימום?
בתכנון הניסוי התלבטו התלמידים לגבי הכמויות שצריך לקחת מכל ממתיק (גורם קבוע). בסופו של דבר הם החליטו לקחת מכל ממתיק כמות מתאימה כך שהקפה "יהיה טעים":
2 כפיות סוכר, 2 טבליות סוכרזית, כפית גדושה של דבש...
הגורמים הקבועים היו: נפח הקפה, סוג החלב וכמותו, הכלי שבו בוצע החימום, שיטת החימום (פלטה חשמלית).
המדידות הראו כי:
מתוצאות הניסוי עולה כי יש השפעה לסוג הממתיק וכנראה גם לכמות הממתיק על החום הסגולי של התמיסה. מובן שהתלמידים העירו כי בחישובים שתמיד עשינו, התעלמנו ממומסים הנמצאים בתמיסה והשתמשנו בחום הסגולי של מים. אך כאן ריכוז המומסים גבוה מאוד, ולכן השפעתם ניכרת.
בדיקת השפעת אחוז החלב על מהירות החימום.
כיצד משפיעה כמות החלב על זמן החימום?
הגורמים הקבועים בניסוי היו: נפח הקפה, סוג החלב, הכלי שבו בוצע החימום, צורת החימום (פלטה חשמלית). המדידות הראו כי: ככל שכמות החלב גדולה יותר - זמן החימום עולה. גם כאן הייתה למומס השפעה ניכרת על החום הסגולי של הקפה.
כיצד משפיע החומר שממנו עשוי הכלי הפנימי על זמן החימום?
הגורמים הקבועים היו: הקפה על כל מרכיביו, גוף החימום (פלטה חשמלית).
התוצאות שהתקבלו התאימו לידע של התלמידים בנושא מבנה וקישור:
לסיכום
התלמידים נהנים מאוד.
המטרות הלימודיות מושגות (מיומנויות ותכנים).
הניסוי מעודד את לימודי הכימיה בבית הספר.
הניסוי משפר את הישגי התלמידים.
את שיעור המעבדה סיימנו בשתיית כוס קפה - לא במעבדה, כמובן.
במאמר זה מתוארת עבודה שביצעו תלמידיי במסגרת יחידת המעבדה בדגש תעשייתי - המיזם התעשייתי. בעבודה זו באה לידי ביטוי המיוחדות של יחידת מעבדה זו ביחס ליחידות מעבדה אחרות שכן היא כוללת ומשלבת בתוכה את המרכיבים הבאים:
- דגש תעשייתי - הדגשת היבטים רלוונטיים ויישומיים של הכימיה בתעשייה הכימית וההשלכות שלה על חיי היומיום.
- דגש על הקניית מיומנויות מידענות ותקשוב - חיפוש מידע ברשת והתמודדות עם מקורות מידע והערכתם.
- שילוב ניסויי מעבדה בסגנון של ניסויי חקר על-פי תכנית הלימודים החדשה בכימיה עם משימות תיכון שבהן אנו עושים שימוש בעקרונות כימיים ותעשייתיים לחקר ולתכנון של מוצרים המשמשים אותנו בחיי היומיום.
מי מאתנו לא ישמח להשתמש בפחית כזו? איך לא חשבו על פטנט כזה קודם?
את הכתבה, את דפי העבודה לתלמידים, את דפי ההנחיה למורים ואת המחוון להערכת התלמידים ניתן למצוא באתר הלימודי "כימיה ותעשייה כימית בשירות האדם" שכתובתו היא:
http://stwww.weizmann.ac.il/g-chem/learnchem |
העבודה בכיתה בנויה מ-3 שלבים:
שלב א': קריאה ודיון בכתבה, תוך שימוש בידע הכימי שנלמד, וחיפוש אחר נתונים (החשובים לתכנון המערכת והניסוי) באתרי אינטרנט. התלמידים עונים על השאלות האלה:
|
בשלב זה התלמידים חוזרים על הנלמד בכיתה י"א: הם מחפשים תגובות אקזותרמיות (חמצון-חיזור, חומצות ובסיסים) ומחשבים את Q הדרוש לתהליך.
כמו-כן הם נחשפים להיבטים בטיחותיים וטכנולוגיים של מוצרים - שלב הכרחי בפיתוח של כל מוצר.
שלב ב': תכנון וביצוע ניסוי לחישוב HD של התגובה.
תכננו ובצעו ניסוי לחישוב HD של התגובה שבחרתם. היעזרו במורה לקביעת ריכוזים וכמויות. |
אנחנו החלטנו בשלב זה "ליישר קו" ובחרנו ביחד תגובה אחת שכל תלמידי הכיתה יבצעו, כמובן עם כמויות שונות של חומרים. התגובה שנבחרה הייתה תגובת חמצון-חיזור בין תמיסת נחושת כלורית - CuCl2 - לבין רדיד אלומיניום - Al(s). התגובה אקזותרמית ומרשימה מאוד.
בסופו של ניסוי חישבנו את HD הממוצע על-פי התוצאות שקיבלו כל הקבוצות.
המטרה של שלב זה היא להזכיר לתלמידים כיצד לבצע ניסויים בנושא של אנרגיה ולהדגיש היבטים בטיחותיים וטכנולוגיים אשר באים לידי ביטוי ב"פחית הפלא".
שלב ג': תכנון וביצוע ניסוי חקר
בחלק זה של העבודה עליכם לתכנן ניסוי מעבדתי שבו תוכלו לחקור את התגובה שבחרתם. לשם כך עליכם לנסח תחילה "שאלת חקר". השאלה צריכה להיות מנוסחת בצורה הבאה: כיצד משפיע (המשתנה הבלתי תלוי) על (המשתנה התלוי)? עליכם לציין ולהדגיש:
בצעו את הניסוי שתכננתם ובכל שלב רשמו את התצפיות ואת תוצאות המדידות בצורה ברורה ומסודרת. עיבוד התוצאות, מסקנות וסיכום סכמו, נתחו והסבירו את תוצאות הניסוי תוך התייחסות לשאלת החקר ולהשערה. במידת הצורך ערכו טבלאות ושרטטו גרפים.
|
כיצד מנסחים שאלות חקר?
לצורך כך נוח מאוד לבנות תרשים המתאר את המערכת (המשתנה הבלתי תלוי) ואת התצפיות (המשתנה התלוי). שיטה זו מבוססת על גישה שהוצגה על-ידי רולי אינטרטור, תיכון אזורי "הרצוג", בית חשמונאי בכנס מורים והותאמה על-ידי רותי שטנגר, עירוני ג' חיפה.
http://www.mkm-haifa.co.il/schools/ironig/chemistry/inthelab.htm
בשלב ראשון אנו מתייחסים לכל מרכיב במערכת ומפרטים את כל המשתנים האפשריים לגביו.
בשלב השני ניתן "לחבר" כל מרכיב במערכת לכל מרכיב בתצפיות ולנסח לגביהם שאלת חקר.
בניסוח השאלות חשוב להקפיד על העקרונות האלה:
- השאלה איננה טריוויאלית - התשובה איננה ברורה מראש.
- השאלה מבטאת קשר בין המשתנים.
- השאלה חד-משמעית.
- ניתן לברר את השאלה על-ידי ניסוי שמתאים למעבדת בית הספר.
דוגמאות לשאלות חקר של תלמידים:
- כיצד משפיע סוג החלב על זמן החימום?
- כיצד משפיע סוג הממתיק על זמן החימום?
- כיצד משפיע החומר שממנו עשוי הכלי הפנימי על זמן החימום?
- כיצד משפיעה כמות החלב על זמן החימום?
- כיצד משפיעה צורת הכלי הפנימי על זמן החימום?
- כיצד משפיע מופע הנחושת כלורית (תמיסה, אבקה) על זמן החימום?
מדידת השפעת החומר ממנו עשוי הכלי הפנימי על מהירות החימום.
תוצאות של ניסויי התלמידים
בתכנון הניסוי התלבטו התלמידים לגבי הכמויות שצריך לקחת מכל ממתיק (גורם קבוע). בסופו של דבר הם החליטו לקחת מכל ממתיק כמות מתאימה כך שהקפה "יהיה טעים":
2 כפיות סוכר, 2 טבליות סוכרזית, כפית גדושה של דבש...
הגורמים הקבועים היו: נפח הקפה, סוג החלב וכמותו, הכלי שבו בוצע החימום, שיטת החימום (פלטה חשמלית).
המדידות הראו כי:
מתוצאות הניסוי עולה כי יש השפעה לסוג הממתיק וכנראה גם לכמות הממתיק על החום הסגולי של התמיסה. מובן שהתלמידים העירו כי בחישובים שתמיד עשינו, התעלמנו ממומסים הנמצאים בתמיסה והשתמשנו בחום הסגולי של מים. אך כאן ריכוז המומסים גבוה מאוד, ולכן השפעתם ניכרת.
בדיקת השפעת אחוז החלב על מהירות החימום.
הגורמים הקבועים בניסוי היו: נפח הקפה, סוג החלב, הכלי שבו בוצע החימום, צורת החימום (פלטה חשמלית). המדידות הראו כי: ככל שכמות החלב גדולה יותר - זמן החימום עולה. גם כאן הייתה למומס השפעה ניכרת על החום הסגולי של הקפה.
בדיקת השפעת סוג הממתיק על מהירות החימום.
הגורמים הקבועים היו: הקפה על כל מרכיביו, גוף החימום (פלטה חשמלית).
התוצאות שהתקבלו התאימו לידע של התלמידים בנושא מבנה וקישור:
לסיכום
את שיעור המעבדה סיימנו בשתיית כוס קפה - לא במעבדה, כמובן.
על-כימיהדלג על על-כימיה
זכויות והרשאותדלג על זכויות והרשאות
הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 09/07.13 עבור המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
© כל הזכויות שמורות למשרד החינוך
כל הקבצים הנמצאים באתר זה נועדו אך ורק לשימושם האישי של מורי הכימיה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקבצים אלו לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קבצים אלו או כל חלק מהם.
התמונות באתר זה הורדו ברישיון מאתר Shutterstock אלא אם כן נכתב אחרת
* * *