רכיבי נגישות
- הדגשת ניווט מקלדת
-
בחר גודל פונט
-
בחר קונטרסט
- איפוס הגדרות נגישות
מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית
תוכן העמודדלג על תוכן העמוד
מחשבים - מי מפחד מזה?
20/09/2016 16:11:45
מלכה יאיון - מורה לכימיה בתיכון ע"ש אפרים קציר, רחובות.
אצל רבים מאיתנו הפך המחשב לחלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה והלמידה, ואין עוררין על יתרונותיו הרבים. לעתים ההתארגנות הנדרשת להפעלת שיעור בחדר מחשבים מסובכת ודורשת מאמץ רב, ולכן בפועל מתקיימים מעט שיעורים כאלה.
ברצוני לשתף אתכם בניסיוני בשילוב המחשב בהוראה, כדי לאפשר גם לכם ליהנות משיעורים מוצלחים ומשמעותיים בשילוב המחשב ולרצות לחזור על החוויה.
אני מקווה לחסוך לכם כמה מהבעיות שנאלצתי להתמודד איתן או לאפשר לכם לצפות אותן מראש.
כיתה שהרגלי העבודה שלה נכונים, תדע להפיק את המקסימום מהמדיה הממוחשבת, והשיעורים יזרמו באווירה טובה. הקניית ההרגלים הנכונים מהווה שלב קשה אך חשוב, וכמו בתהליכים רבים בעלי אנרגיית שפעול גבוהה, משתלם לעבור את המחסום הראשוני וליהנות מיתרונותיו הרבים של הכלי.
להלן "מצוות עשה ואל תעשה" לקראת ההכנה של כיתה להוראה בחדר מחשבים.
שבוע-שבועיים לפני הפעילות
רצוי שהשיעור בחדר מחשבים ינוצל לעבודה מול המחשב; השתדלו למסור את רוב המידע לפני השיעור.
יש להנחות את התלמידים בכיתה בנקודות האלה: לאן להגיע, מהו אופן העבודה, חלוקה לקבוצות או לזוגות עבודה, ההערכה, מועד ואופן ההגשה.
חשוב להתייחס לטוהר המידות - העתקת עבודות, כניסה לאתרים אחרים בזמן השיעור וכו'.
על התלמידים לדעת שעותק של העבודה שלהם נשמר בכיתה, כך שהמורה יוכל לעקוב אחר התקדמות התלמידים בכיתה. עליהם מוטלת האחריות לשמור את העותק שלהם. במקרה שתלמידים שוכחים להביא דיסקט - הם ישלחו את העבודה לדואר האלקטרוני שלהם.
רצוי שרוב החומר הנלמד באמצעות המחשב יוערך בציון, על מנת שתלמידים ירגישו מחויבים להבין ולדעת את מה שכתבו.
יש להפנות את תשומת לבם לעובדה שיש רק מורה אחד והרבה תלמידים, ולכן תידרש סבלנות ועזרה הדדית.
ביום הפעילות
בדיקת תקינותם של המחשבים ושל החיבור לאינטרנט.
הפעילות הראשונה בחדר מחשבים
הפעילות
בחירת הפעילות
השלב החשוב ביותר הנו בחירת הפעילות. אחד המקורות הטובים לכך הוא האתר הלימודי שכתובתו: http://stwww.weizmann.ac.il/g-chem/learnchem
האתר אשר בחלקו הגדול פותח על ידי מורים, כולל פעילויות רבות המותאמות לתכנית הלימודים שלנו. רצוי לנצל אותו. ניתן להיעזר בו ל:
הפעילות נמצאת באתר הלימודי > קשר לתכנית הלימודים > חמצון-חיזור > השורה האלקטרוכימית-פעילות באמצעות אפלט. הפעילו את היישומון.
לאחר לחיצה על Start, ייפתח החלון הבא:
בצעו את הפעילות הראשונה - Activity 1 - על פי ההוראות הרשומות. על פי תוצאות הניסוי:
המשיכו לפעילויות 2 ו-3 ודרגו את כל המתכות.
מתכות שונות מגיבות בתגובת חמצון-חיזור גם עם יוני +H3O.
המשיכו לפעילות 4 על מנת לקבוע אילו מתכות מגיבות ואילו לא.
שימו לב שבאנימציה מציינים את יוני +H3O כיון +H (כך מקובל לרשום בספרים רבים - אין יון +H !!).
a. צפו באנימציות השונות על מנת להבין את המודל של התהליך ברמה המולקולרית.
b. תארו במילים תהליך אחד.
c. מקמו את יון +H3O בין המתכות\יוני המתכות על פי כושרו לחזר\לחמצן (מחקו את המיותר).
עבודה נעימה!!
לסיכום, חשוב לתכנן את הפעילויות על פי דרגת קושי עולה, כפי שעושים ביחידת המעבדה. כלומר- בתחילה פעילות קצרה וממוקדת עם הוראות ברורות, ולאחריה פעילות קלה שניתן לבצעה בבית. רק בשלב מאוחר יותר ניתן לצפות לעצמאות גדולה יותר של התלמידים.
אצל רבים מאיתנו הפך המחשב לחלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה והלמידה, ואין עוררין על יתרונותיו הרבים. לעתים ההתארגנות הנדרשת להפעלת שיעור בחדר מחשבים מסובכת ודורשת מאמץ רב, ולכן בפועל מתקיימים מעט שיעורים כאלה.
ברצוני לשתף אתכם בניסיוני בשילוב המחשב בהוראה, כדי לאפשר גם לכם ליהנות משיעורים מוצלחים ומשמעותיים בשילוב המחשב ולרצות לחזור על החוויה.
אני מקווה לחסוך לכם כמה מהבעיות שנאלצתי להתמודד איתן או לאפשר לכם לצפות אותן מראש.
כיתה שהרגלי העבודה שלה נכונים, תדע להפיק את המקסימום מהמדיה הממוחשבת, והשיעורים יזרמו באווירה טובה. הקניית ההרגלים הנכונים מהווה שלב קשה אך חשוב, וכמו בתהליכים רבים בעלי אנרגיית שפעול גבוהה, משתלם לעבור את המחסום הראשוני וליהנות מיתרונותיו הרבים של הכלי.
להלן "מצוות עשה ואל תעשה" לקראת ההכנה של כיתה להוראה בחדר מחשבים.
שבוע-שבועיים לפני הפעילות
- העברת שאלון בכיתה על מנת להעריך את המיומנויות של התלמידים הקשורות למחשב ועל מנת לאתר את התלמידים שמסיבות כלכליות אין ברשותם מחשב, מדפסת או אינטרנט.
אנחנו מניחים שהתלמידים מיומנים בשימוש במחשבים ובאינטרנט. מסתבר שהם משתמשים במחשב למשחק, ל"צ'אטים" ולהורדת שירים או סרטים מהאינטרנט, אך אין הם מכירים את תוכנות ה-Office ואת דרכי החיפוש היעילות באינטרנט.
לאחר ניתוח השאלון כדאי להצמיד תלמידים בעלי כישורים במחשבים אך חלשים בכימיה לתלמידים טובים בכימיה ופחות טובים במחשבים. אם יש תלמידים עם קשיים כלכליים, חשוב לאפשר להם לבצע הדפסות ולהשתמש במחשב בבית הספר.- בחירת הפעילות וביצועה - כל הפעילויות באתר הלימודי ניתנות לעריכה. רצוי לעדכן כתובות של אתרים ולשנות שאלות לטעמכם.
- יש לכתוב קובץ שבו מציינים את נתיב הגישה לפעילות, מועד ההגשה, פורמט העבודה, קריטריונים להערכה וכו'. עדיף להימנע ממסירת העבודה דרך הדואר האלקטרוני שלכם או בדיסקט, שכן היא מגדילה את כמות העבודה ואת מספר התקלות.
- יש לתאם פגישה עם אחראי המחשבים על מנת להזמין את החדר, לבדוק שהתוכנות הדרושות קיימות במחשבים ולברר כמה מחשבים מחוברים לאינטרנט. אם קיימת במעבדת המחשבים מערכת ששולטת על כל המחשבים, רצוי שתדעו להפעיל אותה. בקשו מאחראי המחשבים להיות נוכח בשיעור שלכם על מנת לעזור לכם להתמודד עם תקלות. אם אין באפשרותו, קחו את מספר הטלפון הנייד שלו.
- פתחו תיקייה של הכיתה בכונן המשותף ובה תיקייה נוספת לכל פעילות שבה יהיו קובצי ההוראות שאתם כותבים לקראת הפעילות וקובצי התלמידים. רצוי שרק אתם ובעל הקובץ יורשו לשנות אותו, אחרת יתאפשרו העתקות על ידי תלמידים שמשנים את שמות הקבצים של חבריהם. יש חשיבות רבה לשמירת קובצי התלמידים בכונן הבית ספרי; הם מאפשרים גיבוי ומעקב אחר העבודה שנעשתה בכיתה.
- בחירת הפעילות וביצועה - כל הפעילויות באתר הלימודי ניתנות לעריכה. רצוי לעדכן כתובות של אתרים ולשנות שאלות לטעמכם.
רצוי שהשיעור בחדר מחשבים ינוצל לעבודה מול המחשב; השתדלו למסור את רוב המידע לפני השיעור.
יש להנחות את התלמידים בכיתה בנקודות האלה: לאן להגיע, מהו אופן העבודה, חלוקה לקבוצות או לזוגות עבודה, ההערכה, מועד ואופן ההגשה.
חשוב להתייחס לטוהר המידות - העתקת עבודות, כניסה לאתרים אחרים בזמן השיעור וכו'.
על התלמידים לדעת שעותק של העבודה שלהם נשמר בכיתה, כך שהמורה יוכל לעקוב אחר התקדמות התלמידים בכיתה. עליהם מוטלת האחריות לשמור את העותק שלהם. במקרה שתלמידים שוכחים להביא דיסקט - הם ישלחו את העבודה לדואר האלקטרוני שלהם.
רצוי שרוב החומר הנלמד באמצעות המחשב יוערך בציון, על מנת שתלמידים ירגישו מחויבים להבין ולדעת את מה שכתבו.
יש להפנות את תשומת לבם לעובדה שיש רק מורה אחד והרבה תלמידים, ולכן תידרש סבלנות ועזרה הדדית.
ביום הפעילות
הפעילות הראשונה בחדר מחשבים
- מתן הסבר קצר ורלוונטי לפעילות הכולל את הנושאים האלה:
- מידע על מיקום התיקייה עם קובץ ההוראות שבו ישמרו התלמידים את עבודתם. חשוב להזכיר לתלמידים להעתיק מיד את קובץ הפעילות לתיקייה ב-word, לשמור את הקובץ בשם התלמידים ולכל אורך הביצוע של הפעילות. יש להזכיר זאת שוב ושוב, מאחר שהתלמידים שוכחים לשמור.
- זמן מוגדר לביצוע העבודה - מומלץ מאוד לתכנן את הפעילות כך שיוכלו לסיימה בכיתה - פרק זמן של שעה וחצי הוא זמן סביר. הגבלת זמן מקטינה מאוד את מספר ההעתקות והגלישות לאתרים אחרים.
- שמירה על רכוש בית בספר - כל התלמידים מתחייבים לדאוג לשלמות הציוד והרכוש שעמד לרשותם במהלך הפעילות.
- זמן מוגדר לביצוע העבודה - מומלץ מאוד לתכנן את הפעילות כך שיוכלו לסיימה בכיתה - פרק זמן של שעה וחצי הוא זמן סביר. הגבלת זמן מקטינה מאוד את מספר ההעתקות והגלישות לאתרים אחרים.
- עריכת רשימה של תלמידים על פי סדר הישיבה.
- מידע על מיקום התיקייה עם קובץ ההוראות שבו ישמרו התלמידים את עבודתם. חשוב להזכיר לתלמידים להעתיק מיד את קובץ הפעילות לתיקייה ב-word, לשמור את הקובץ בשם התלמידים ולכל אורך הביצוע של הפעילות. יש להזכיר זאת שוב ושוב, מאחר שהתלמידים שוכחים לשמור.
הפעילות
- המורים יימנעו ממתן תשובות, ובמקומן יכוונו ויטפחו את ביטחונם העצמי. זאת משום שלעתים תלמידים מתעצלים לקרוא ולחשוב.
- חשוב לטפח עזרה הדדית.
- סיכום והבהרות ייעשו בשיעור שלאחר הפעילות, ויש להימנע מהסברים חשובים במהלך ביצוע הפעילות, משום שלרוב רמת הקשב פוחתת.
- יש להזכיר מדי פעם לשמור את הקובץ.
- כחמש דקות לפני סוף השיעור חשוב לברר מהי תמונת המצב ולבקש מהתלמידים לסכם.
- כל התלמידים אחראיים לכבות את המחשב שלהם ולסדר את המקום שבו עבדו.
- חשוב לטפח עזרה הדדית.
בחירת הפעילות
השלב החשוב ביותר הנו בחירת הפעילות. אחד המקורות הטובים לכך הוא האתר הלימודי שכתובתו: http://stwww.weizmann.ac.il/g-chem/learnchem
האתר אשר בחלקו הגדול פותח על ידי מורים, כולל פעילויות רבות המותאמות לתכנית הלימודים שלנו. רצוי לנצל אותו. ניתן להיעזר בו ל:
- הרחבה והעשרה של נושאי התעשייה הכימית לאורך תכנית הלימודים, תוך כדי הבלטת השלכותיהם על חיי היומיום.
- שימוש במשאבי הרשת להמחשה והבנה של תופעות מופשטות באמצעות יישומים שונים כגון: מודלים ממוחשבים, אנימציות, תמונות, סרטונים ואפלטים (Applets).
- שימוש בתקשורת האלקטרונית - דואר אלקטרוני וקבוצות דיון - להרחבת התקשורת בין המורים לבין תלמידיהם, בין המורים לבין מומחים ובין התלמידים לבין עצמם לחיזוק הלמידה.
- שימוש במשאבי הרשת להמחשה והבנה של תופעות מופשטות באמצעות יישומים שונים כגון: מודלים ממוחשבים, אנימציות, תמונות, סרטונים ואפלטים (Applets).
הפעילות נמצאת באתר הלימודי > קשר לתכנית הלימודים > חמצון-חיזור > השורה האלקטרוכימית-פעילות באמצעות אפלט.
- היכנסו לאתר הבא:
http://chemcenter.weizmann.ac.il/?CategoryID=513&ArticleID=4809
- a. רשמו ניסוח נטו של התהליכים שהתרחשו.
b. דרגו את המתכות Cu, Mg, Ag, Zn על פי כושרן לחזר.
c. הסבירו מדוע המתכות יכולות לחזר בלבד?
d. דרגו את יוני המתכות על פי כושרן לחמצן.
- a. סכמו בטבלה את התוצאות של הניסויים בפעילויות 2 ו-3.
(הטבלה היא רק דוגמה. עליכם לצייר טבלה שמכילה את כל החומרים שאותם אתם מדרגים)
b. דרגו את כל המתכות על פי כושרן לחזר.
c. צפו באנימציות השונות על מנת להבין את המודל של התהליך ברמה המולקולרית.
d. תארו במילים תהליך אחד (שימו לב שכללי הרישום של תמיסות יוניות שונים מאלה שאנו רגילים אליהם).
e. מדוע משתנה גודל החלקיק כאשר הוא מייצג יון חיובי וכאשר הוא מייצג אטום?
מתכות שונות מגיבות בתגובת חמצון-חיזור גם עם יוני +H3O.
המשיכו לפעילות 4 על מנת לקבוע אילו מתכות מגיבות ואילו לא.
a. צפו באנימציות השונות על מנת להבין את המודל של התהליך ברמה המולקולרית.
b. תארו במילים תהליך אחד.
c. מקמו את יון +H3O בין המתכות\יוני המתכות על פי כושרו לחזר\לחמצן (מחקו את המיותר).
לסיכום,
על-כימיהדלג על על-כימיה
זכויות והרשאותדלג על זכויות והרשאות
הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 09/07.13 עבור המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
© כל הזכויות שמורות למשרד החינוך
כל הקבצים הנמצאים באתר זה נועדו אך ורק לשימושם האישי של מורי הכימיה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקבצים אלו לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קבצים אלו או כל חלק מהם.
התמונות באתר זה הורדו ברישיון מאתר Shutterstock אלא אם כן נכתב אחרת
* * *