מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

אתר נגיש חיפושדלג על חיפוש
Bannersדלג על Banners
חיפושדלג על חיפוש
סגירה
תוכן העמודדלג על תוכן העמוד

מידעון מקורות אנרגיה מתחדשים וגז טבעי יולי-אוגוסט 2018

20/09/2018 12:24:55

אנרגיה באקטואליה

הפקת גז טבעי ממאגר לוויתן  
לכאורה כולם צריכים לשמוח שהתברכנו וסוף סוף נמצאו מאגרי גז טבעי, היכולים לשמש כמקור לאנרגיה למשק כולו לעשרות השנים הבאות, לקידום הייצוא וכן כחומר גלם לתעשייה הכימית. אולם במקביל לברכה יש גם הסתייגויות    והתנגדויות רבות לאופן ההפקה, ולהשפעתה על איכות חיינו, וכן לשימושים המיועדים לגז הטבעי.

חשוב להביא לידיעת תלמידינו את העמדות השונות בנושא מורכב זה ולהציג   את ההיבט הסביבתי בנוסף לפן הכימי מדעי של גז טבעי ושימושיו.  
מחד נמשכות הקריאות "לעצור את האסון" של   שומרי   הבית   ומנגד דברי הסבר והרגעה.  
היכן מסתתרת האמת בדילמה זו?

בתמונה: אסדת טיפול בגז טבעי

למשרד האנרגיה עמדות ברורות:  
"אסדת לוויתן היא מתקן ימי לטיפול בגז טבעי, הממוקם כעשרה ק"מ מן החוף. מתקנים ומפעלים דומים מצויים ביבשה, ורבים מתושבי המדינה חיים לידם. למעשה, אסדות לוויתן ותמר הן מתקני התשתית הרחוקים ביותר ממרכזי אוכלוסייה בישראל. גם ההחלטה על מיקום הטיפול בגז בים התבססה על הערכת הסיכון ליציבות של   מערכת הגז. אמנם בתחילה רצו לטפל בגז ביבשה, אולם משהובהר כי תוספת הסיכון קטנה, הטיפול הועבר לים.
 
מה לגבי תוספת הסיכון של החומרים הרעילים המשתחררים בעת הטיפול בגז טבעי? רבות דובר על הסיכון של ה"תעבית" (קונדנסט בלע"ז) - דלק קל הנמצא במאגרים הטבעיים יחד עם הגז הטבעי, ועובר תהליך הפרדה באסדה (או הפיכת הגז לנוזל). התעבית, בדומה לבנזין, מכיל בנזן הידוע כחומר מסרטן. אולם הבנזן קיים בדלק שבתחנות התדלוק בריכוזים הגבוהים פי 10 לפחות ושם הוא נמצא במגע ישיר עם הנהגים."
 
ד"ר עינת מגל, משרד האנרגיה, 14.8.2018 עיתון גלובס
 
משרד האנרגיה נותן מענה ומתייחס לשאלות שונות המועלות על ידי תושבים מודאגים.
 
אמיר פוסטר אנליסט המומחה למשק הגז טוען שיש לראות   את התמונה הכללית ולהבין כי שימוש בגז טבעי לא יגרום ליתר זיהום אלא להפחתת השימוש בפחם ולאוויר נקי לכולם.  
 
גם חברת נובל אנרג'י מציגה בסרטון הדמיה את המצב העתידי בו הפגיעה בסביבה   היא לא גבוהה.    
יש לי כימיה: חוקרים את מקור האנרגיה העיקרי של כדור הארץ-השמש

בתמונה: מערכת השמש שלנו הכוללת את הכוכב שמש   וסביבו כוכבי הלכת

בתאריך 11.8.2018  יצאה גשושית פרקר (כלי טיס שמשקלו כ -600 ק"ג) מפורט קנברל, פלורידה, ארה"ב, למסע נועז של שבע שנים על מנת לחקור את השמש, הכוכב המהווה מקור  אנרגיה ומאפשר את החיים על פני כדור הארץ. הגשושית קרויה על שמו של יוג'ין פארקר    אשר חזה כבר בשנת 1958 את קיומם של רוחות השמש המשפיעות על כדור הארץ וכוכבי הלכת האחרים במערכת השמש. הגשושית תקיף את השמש 24 פעמים לפני שתיכנס לאטמוספרה של השמש, הנקראת קורונה, על מנת לחקור מקרוב את פני השמש ולענות על שתי שאלות עיקריות: מדוע הטמפרטורה באטמוספרה של השמש גבוהה בהרבה מהטמפרטורה על פני השמש? בניגוד לתופעה בה כאשר מתרחקים ממקור האנרגיה הטמפרטורה יורדת. ושאלה שנייה מדוע וכיצד נוצרות רוחות השמש? ידוע כי רוחות אלו הן אוסף של חלקיקים טעונים הנעים במהירות עצומה (400 ק"מ לשנייה) ותנועתם משפיעה על פעולתם של לוויינים שונים בחלל אך לא ברור מקורם או הסיבה להופעתם. המרחק הקרוב ביותר אל השמש אליו  תגיע הגשושית הוא כ    6,000,000 ק"מ, מקום בו הטמפרטורה היא כ-1400°Cבקרוב. מגני הגשושית ומערכת קירור מיוחדת תשמור על המכשירים בטמפרטורת החדר. יש לזכור כי למרות הקרבה לשמש הטמפרטורה לא תהיה גבוהה כיוון שצפיפות החלקיקים בחלל נמוכה מאוד ולכן אין מעברי אנרגיה גדולים אל החללית.  
בדומה ל: הכנסת יד לתוך תנור בטמפרטורה של 200°C. אם היד נמצאת באוויר הנמצא בתנור היא לא תיפגע כי צפיפות החלקיקים נושאי האנרגיה היא נמוכה אולם אם במקרה היד תיגע בחלק מתכתי בתנור, הנמצא באותה טמפרטורה, מעבר האנרגיה יהיה גבוה בהרבה ותיווצר כוויה על היד.  
פרטים רבים ומידע נוסף ניתן למצוא באתר של נאסא  

בתמונה: שלט בנאס"א לקראת שיגור הגשושית פרקר
הוראת כימיה
חדר בריחה בנושא אנרגיה עם דגש על מקורות אנרגיה  
לאחרונה הושק במרכז המורים הארצי חדר בריחה חדש בנושא אנרגיה ומקורות אנרגיה. החדר כולל חידות רבות הקשורות  לנושאים הנ"ל. התלמידים מקבלים מידע בחדר שעוזר להם להתמודד עם השאלות בנושא מקורות אנרגיה. כמו כן התלמידים אמורים ליישם ידע שרכשו בלימוד הפרק אנרגיה במסגרת  ה-70%. החדר פותח על ידי צוות המרכז: ורד אדלר, ענבר  חיימוביץ ד"ר מרים כרמי בהובלתה של  ד"ר מלכה יאיון.  

בתמונה: מורי כימיה מתנסים בחדר בריחה בנושא אנרגיה.
מבניות דיגיטליות  
פותחו חמש מבניות   דיגיטליות שניתן לשלב אותן בהוראת נושאים שונים בכימיה.  
כל מבנית מיועדת   ל-2-4 שיעורים וכוללת פעילויות לתלמיד והוראות למורה להטמעה של המבנית. לדוגמא המבנית  "גז טבעי כתערובת" מבוססת את המושגים תערובת והפרדת תערובות שמופיעים במושגי היסוד של תכנית הלימודים. ניתן להעשיר את הנושא ולהפוך   אותו לרלוונטי ע"י מבנית זו.  
במהלך שנת הלימודים   יתקיים קורס מקוון שמטרתו היכרות עם מבניות אלו והטמעתן
 
סרטון חביב על אנרגיות מתחדשות  
הסרטון כאן עוסק ביתרונות השימוש  והפיתוח של מקורות אנרגיה מתחדשים לעומת השימוש במקורות  אנרגיה מתכלים.ניתן להשתמש בסרטון זה ולשלבו במהלך הוראת הכימיה. כגון: 
  • מתן מידע לקראת דיון על מקורות אנרגיה    במהלך הוראת הפרק "אנרגיה". 
  • מתן מידע לקראת דיון בסוגיות סביבתיות וחברתיות כחלק    מסוגיות אקטואליות.    

 

זכויות והרשאותדלג על זכויות והרשאות

הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 09/07.13 עבור המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.

 © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

 

כל הקבצים הנמצאים באתר זה נועדו אך ורק לשימושם האישי של מורי הכימיה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקבצים אלו לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קבצים אלו או כל חלק מהם.

התמונות באתר זה הורדו ברישיון מאתר Shutterstock אלא אם כן נכתב אחרת

*  *  *

עבור לתוכן העמוד