מרכז ארצי למורי הכימיה - עמוד הבית

אתר נגיש חיפושדלג על חיפוש
Bannersדלג על Banners
חיפושדלג על חיפוש
סגירה
תוכן העמודדלג על תוכן העמוד

הצעה לפעילות ביום המול

17/11/2016 15:53:18

עבודת סיכום לקהילת מובילי הקהילות

הפינה שלנו : ״יום המול״

 מאת: בעז הדס

 

יולי 2016

 

במסגרת מפגשי קהילת מורי מחוז ת״א בפסג״ה חולון, נהגנו לקיים מידי מפגש חלק בפעילות שנקרא ״הפינה שלנו״. מטרת חלק זה במפגש הייתה ל״תת חיים״, כלומר להביא את הרעיונות היצירתיים הקיימים בשטח, לספק למורים רעיונות מעוררי מוטיבציה, רצוי, כאלה שאפשר להעבירם בכיתה ״מחר בבוקר״.

על מנת להניע את התהליך ולהפוך את ״הפינה שלנו״ למסורת משמעותית לחברי הקהילה, התעורר צורך להביא אל הפינה, להציג, דברים משמעותיים, שונים ובלתי מוכרים. במסגרת הזו הוצג למשתתפי הקהילה ״יום המול״, כולל הארגון של הפרויקט התוצרים, והחוויה.

במסגרת עבודה זו אחזור על ההצגה ביותר פירוט. ובשלב שני אדון בבחירה להציג נושא זה ובמידת ההתאמה לקונספט של ״הפינה שלנו״.

 

״יום המול״

זהו יום שהוכרז ע״י מורי כימיה אמריקאים, שנחגג ב-23 באוקטובר בין השעות 6:02AM ל- 6:02PM.

יום זה מתייחס לקבוע אבוגדרו 6.02x10^23. ומתאים מאוד כדי חמש אירוע שיא במסגרת לימודי כימיה כמותית.

״יום המול״ בכיתתי, מגמת כימיה י״א בתיכון שמעון בן-צבי בגבעתיים -

בחרתי להניע את התהליך ע״י כך שכבר בסיום כיתה י׳ שיתפתי את התלמידים שבשנה הבאה נחגוג את יום המול. בשלב הזה המושג היה עמום לחלוטין מבחנת התלמידים. כאשר נפתחה שנת הלימודים הבאה, התלמידים הזכירו לי שהבטחתי לחגוג את יום המול. וציינתי בפניהם את התאריך - שוב ללא הסברים.

התחלנו ללמוד כימיה כמותית, את מושג ה״מול״ והמסה המולרית. והתאריך של יום המול התקרב.

ביקשתי מהתלמידים, כשיעורי בית, לחשוב על רעיונות לציון ״יום המול״, ולחפש חומר רקע ברשת - כיצד חוגגים את ״יום המול״ במקומות אחרים. לכל אורך השלבים הללו, המטרה היתה לעורר עניין, לי ור התלהבות, ולהשאיר לתלמידים מקום ליצירתיות שלהם. היותו של התוצר הסופי עמום, גרם להתלהבות ונוצרה תחושה שלתלמידים אחריות בלעדית בעיצוב האירוע.

בשיעור העוקב, ערכנו איסוף של הרעיונות. כמובן שרק חלק מהתלמידים הגיעו עם רעיונות, אבל

בשלב שני, על מנת להבטיח את הצלחת הפרויקט רשמתי 2 תלמידות בעלות יכולת מנהיגות ויצירתיות כ״מפקדות יום המול״ - עם התלמודיות הללו עשיתי ישבה שבה התחלנו לדבר על המבנה האפשרי ליום.

 

מטרות אפשריות ותכנים אפשריים לציון ״יום המול״

הסבר מושג המול לתלמידים שאינם לומדים כימיה, או שטרם למדו כי מה חישובית

יצירת המחשות שונות לכמויות של חומר ששוות למול

עריכת משחקים כיפיים שיהיו קשורים לנושא

יצירת מודעות לקיום ״יום המול״

פרסום ״יום המול ברחבי ב״הס

חיבור ססמאות שונות ל״יום המול״

יצירת מעורבות גבוההו״גאוות יחידה״ של מגמת הכימיה

 

פעילות לקראת ״יום המול״

תצוגות של מול-

1. מילוי מבחנות פלסטיק ב-18 מ״ל מים

2. שקילה של מול נייר אלומיניום ויצירת כדור

3. בניית טירה מקוביות סוכר משקלן הכולל שווה ערך למול סוכרוז

4. מדידת נפח בלון, כדי לחשב כמה בלוני הליום נדרשים למול אחד

5. מדידת מול ברזל מ״ברזלית״

 

התצוגות השונות שימשו גם עבור הכנת חידות - קופסאות שצריך יהיה לנחש כמה מול חומר יש בהם

 

חלק נועדו להמחשה:

הסתבר שנפח בלון שנמדד היה 4.15 ליטר לערך , כך ש-6 בלוני הליום היוו מול שלם. כתוצאה מכך יכלו התלמידים לכתוב על כל בלון 10^23 וכך להסביר שמול אטומי הליום הוא 6x10^23

את המבחנות עם מול מים - שהיו מבחנות פלסטיק - הדביקו התלמידים על ציור של חפרפרת ( mole)

שמכריזה ״ היכונו ל״יום המול״ , ושלט כזה נתלה בכל אחת מהכיתות בביה״ס

משחקים להפסקה פעילה

ערכנו מספר פעולות כיפיות בשתי הפסקות פעילות:

1. משחק ניחושי כמויות - חידון עם פרסים ( סוכריות ״מולשמלו״)

2. משחק של העברת מול סוכר מגיגית אחת לשנייה בעזרת כף

3. כדורגל של מול אלומיניום בין 2שערים שהם כיסאות ביה״ס

4. הסבר משוב המול באמצעות התצוגות השונות.

 

יום היכונו ל״יום המול״

מאחר והתאריך של יום המול 23/10 היה ביום שישי שבו אין נוכחות גבוהה של תלמידים, החלטנו שאת כל ההמולה נערוך ביום חמישי 22/10 שיוגדר כ״ היכונו ליום המול״.

יום לפני כן בסוף יום הלימודים תלינו פוסטרים ופלא ימאים עם ססמאות שהכינו התלמידים ברחבי ביה״ס.

באותו יום בשיעור הכימיה לקראת סופו של היום, עשינו רפלקציה ושיתפו בחוויות. התלמידים איתרו מספר שירי ״יום המול״ ושמענו אותם בכיתה.

ואז למחרת הודענו במערכת הכריזה שבחצר ביה״ס יצויין יום היכונו ליום המול״.

ביום המול עצמו - למדו בביה״ס רק תלמידי המגמות המדעיות ומתמטיקה, ולכן, באותו יום ערכנו בהפסקה חגיגה לתלמידי הכימיה עם עוגות ושירי יום המול שנמצאו ברשת.

 

 

לסיכום התהליך

התהליך עמד במטרות ואף השיג מטרות שלא הוגדרו על- ידי מראש.

מעבר למעורבות הגבוהה, ההתלהבות, גאוות היחידה והכיף, עבודות ההכנה גרמו לתלמידים לחוש בגפיים את משמעות המסה המולרית. כלומר מקום לפתור תרגילים תיאורטיים , ערכו התלמידים חישובים ומדידות שמטרתן מדידות של מול חומרים שונים.

 

 

הצגת ״יום המול״ בקהילה במסגרת ״הפינה שלנו״

מצ״ב לעבודה זו, המצגת שהוכנה עבור הפרזנטציה שנעשתה בקהילת חולון.

הבחירה להציג נושא זה הייתה להלהיב, להראות דבר חדש ולא מוכר, ליצור השראה ועניין.

מכל הבחינות הללו, נראה שהפרזנטציה עמדה במטרות. חברי הקהילה התלהבו, והתפעלו מהכרת פעילות לא מוכרת. הצגת נושא ״יום המול״ התקיימה לאחר התאריך של ״יום המול״ ולכן לא התאפשר לחברי הקהילה לקחת את הרעיון ב,למותו וליישם בכיתותיהם, בהתאם ל״הגדרה״ שהצבנו - ״מחר בבוקר״. ישנה אפשרות שמורים בודדים יזכרו את הנושא ויבחרו להפעילו בשנה לאחר מכן, ואם זו המטרה, אולי ראוי היה להעביר הוא לפני התאריך ולא אחריו. כיוון הסתכלות נוסף , הוא שניתן לקחת מתוך הפעילות הכוללת רעיונות מסוימים שמתאימים ההפעלות להמחשת והפנמת מיומנויות ומושגים מתחום הכי מה החישובית (ללא המסגרת הכוללת של ״יום המול״).

כמו כן - יתכן וכדאי לשפוט את התרומה של העברת הפרזנטציה בהשראת המורים בקהילה לערוך פרויקטים ״אחרים״- יצירתיים, יוצרי פאן, אנרגיה ומעורבות , ככלי לרתימת התלמידים ללמידה (למעשה ככלי ליצירת קהילת תלמידים).

 

נספח - מצגת ״יום המול״

הועלתה ב- moodle קהילת חולון:

דרג את הכתבהדירוג כתבה הצעה לפעילות ביום המול: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
עבור לתוכן העמוד